FødevareWatch

Fødevarer er stadig redningsplanke for M&S

Den britiske detailkoncern Marks and Spencer har præsenteret en beskeden omsætningsfremgang i det seneste kvartal. Fødevaresegmentet trækker læsset, mens salget af tøj volder koncernen problemer.

Den britiske detailkoncern Marks and Spencer (M&S) har netop præsenteret økonomiske nøgletal for første kvartal af det skæve regnskabsår 2014/2015, og tallene vidner om et kvartal på det jævne. Koncernen har samlet set øget sin omsætning med beskedne 2,3 pct. i kvartalet i forhold til samme periode året før. Det skriver M&S i en pressemeddelelse.

Samlet set er salget i M&S-butikkerne på hjemmemarkedet i Storbritannien øget med 2 pct. i perioden – eller 0,3 pct. hvis man udelukkende kigger på forretninger, der var åbne i begge perioder – mens den internationale omsætning er hævet med 4,7 pct.

Der er især indenfor salget af tøj og afdelingen General Merchandise, at M&S har oplevet udfordringer i kvartalet, og omsætningen for disse segmenter faldt med henholdsvis 0,6 og 1,5 pct. i butikker der var åbne i begge perioder. Til sammenligning er salget af fødevarer gået frem med 1,7 pct.

”Vi har set fortsatte forbedringer indenfor tøjsegmentet, selvom implementeringen af den nye M&S.com-hjemmeside som forventet havde en indvirkning på salget,” udtaler adm. direktør Marc Bolland med henvisning til den nedgang på 8,1 pct., man så i onlinesalget i perioden.

Fødevarer trækker op

Til gengæld har kvartalet været yderst fornuftigt, når man udelukkende kigger på koncernens salg af fødevarer.

”Vores fødevareforretning havde et godt kvartal, hvor vores strategi om at være mere specialiserede adskilte os fra konkurrenterne. Vi klarer os stadig bedre end det generelle marked, da kunderne bliver ved med at komme til os for uovertruffen kvalitet og innovation,” skriver koncernen i meddelelsen og tilføjer:

”Pga. kundernes fokus på værdi har vi formået at forblive konkurrencedygtige på prisen og stadig beskytte vores bruttomargin. Vi har lanceret omkring 700 nye produkter, hvilket giver kunderne flere valg end nogensinde før, og vi er godt på vej med åbningen af 150 nye Simply Food-butikker over de næste tre år.”

M&S oplyser udelukkende den procentvise udvikling i omsætningen og altså ikke specifikke tal.

Asien skal sikre væksten i M&S

Fødevarer sikrer bundlinjen i britisk detailkoncern

Marks & Spencer planlægger global ekspansion

Mere fra FødevareWatch

Venturefond bag ny investeringsrunde i dansk vinplatform

For anden gang på et år investerer venturefonden sammen med private investorer et tocifret millionbeløb i vinplatformen Kobaj. ”Social buying bliver fremtidens måde at handle vin på,” siger Jimmy Fussing Nielsen, partner i Heartcore Capital.

Pandemien hæmmer Carlsbergs kinesiske fremgang

Mens vi herhjemme har vænnet os til et åbent samfund, er Kina stadig hårdt præget af nedlukninger, hvilket bremser væksten for Carlsbergs kinesiske strategi om at åbne i flere store byer. Det kinesiske nytår og bryggeriets Big City-strategi præsterer dog stadig efter planen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier