Den britiske supermarkedskæde Iceland Foods, der fokuserer på frostvarer, har udvidet kraftigt det seneste år, og det kan ses på virksomhedens driftsresultat for det skæve regnskabsår 2013/2014.
Detailkædens holdingselskab Iceland Topco Limited har således præsenteret et driftsresultat (EBITDA) på 202,2 mio. pund for de 52 uger frem til d. 28. marts 2014. mod 226,3 mio. pund året før. Det er nedgang på godt 10 pct.
Koncernens salg i butikker, der var åbne i begge regnskabsår – såkaldt like-for-like salg – er dog steget med 2,7 pct. fra 2,64 mia. pund til 2,71 mia. pund. Når salgsfremgangen ikke ses på resultatet, skyldes det ifølge koncernen ”markante investeringer i vedvarende fremtidig vækst i Storbritannien og udlandet”, skriver koncernen i en meddelelse.
Nye butikker og mindre gæld
Iceland Foods har bl.a. åbnet 43 nye butikker i Storbritannien og dermed skabt 1.500 nye jobs. Desuden har man udvidet sin onlinehandel til nu at dække 280 butikker, ligesom man har tilbagekøbt sine butikker i Irland, som tidligere var et franchise-koncept.
Iceland Foods har også udvidet betragteligt i Afrika og Mellemøsten, og endelig har man nedbragt sin gæld fra 875,2 mio. pund til 805,1 mio. pund. Og investeringerne ser ud til at fortsætte i 2014.
Iceland forventer, at man i løbet af indeværende år vil åbne 40 nye butikker i Storbritannien og skabe 1,250, samtidig med at man vil have udvidet sit online-koncept til at dække hele landet. Koncernen driver på nuværende tidspunkt mere end 830 butikker i Storbritannien, samt 11 i udlandet, og har mere end 25.000 ansatte på lønningslisten.
Ny Netto-model rykker ind i Storbritannien
Lidl på vej til at blive Europas største
Fødevarer sikrer bundlinjen i britisk detailkoncern
Detailkæmpe sælger for 7 mia - om dagen