FødevareWatch

Millionerne fosser ud af Aldi

Tyske Aldi har på et år fordoblet sit underskud i Danmark og kommer ud af 2013 med et minus på 228 mio. kr.

Foto: Mikkel Berg Pedersen/POLFOTO

Den danske discountkrig raser på fuld tryk, og Aldi kom ud af 2013 som en af de helt store tabere.

Virksomheden har således mere end fordoblet sit underskud og kommer ud af regnskabsåret med et dundrende underskud på 228 mio. kr. mod et minus på 107 mio. kr. i 2012.

Også omsætningen i de blå-hvide discountbutikker er faldet. Hvor den i 2011 og 2012 var i omegnen af 3,6 mia. kr., er den i 2013 dalet til 3,4 mia. kr.

I den kortfattede ledelsesberetning skriver direktionen da også, at man finder resultatet 'utilfredsstillende'.

"Der har været en mindre tilbagegang i omsætningen, som primært hænger sammen med lukning af ældre butikker. Resultatet er blevet som forventet, hvilket bl.a. skyldes stigende omkostninger og store investeringer," står der i regnskabet.

Direktør for Aldi i Danmark, Hans Erik Hansen, vil i dag ikke sætte yderligere ord på tallene over for FødevareWatch og heller ikke kommentere på, hvornår discountkæden forventer at have sorte tal på bundlinjen igen.

Penge fra tyske ejere

Det er ikke længe siden, at den tyske koncernledelse tog affære i forsøget på at ændre kursen for Aldi i Danmark.

FødevareWatch kunne for en uge siden berette, at den tyske ejer, Aldi Nord, for kort tid siden har sendt 200 mio. kr. mod den danske afdeling. Pengene skal bruges på at modernisere og bygge nye discountbutikker, så Aldi kan vinde det tabte tilbage. 

"Vi er i gang med en større modernisering af vores butiksnet, og det koster jo en frygtelig masse penge. Så det skal en del af beløbet gå til. Desuden har vi brugt penge på at udvide vores sortiment med nye varegrupper og flere økologiske varer," sagde Hans Erik Hansen, direktør for Aldi i Danmark, i den sammenhæng til FødevareWatch.

Er det nok til at komme tilbage og være en del af den discountkrig, der foregår i Danmark?

"Det er vi overbeviste om," siger direktøren i dag.

Lukkeloven ramte hårdt

Hans Erik Hansen fortalte i starten af maj, at discountkæden forventede et skidt regnskab for 2013.

"Lukkeloven har ramt os hårdt på omsætningen. Og taber du omsætning, samtidig med at omkostningerne stiger, så har du en skidt cocktail.”

Fakta er ligesom Aldi blevet hårdt ramt af lukkeloven, og de to kæder står tilbage som discountkrigens øjeblikkelige tabere. I den anden ende har både Rema 1000 og Netto haft fremgang.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Tvunget ud af busken

Ifølge Bruno Christensen, som har næsten 50 års erfaring inden for detailbranchen, er Aldis nye offensiv med større og mere moderne butikker en udløber af discountrivalens Lidls indtog på det danske marked.

"Lidl kom ind og praktiserede større butikker end Aldi, og det havde de succes med. Der har Aldi noget at indhente. Og det vil de uden tvivl forsøge at gøre,” sagde han for en uge siden til FødevareWatch.

Kan man tale om, at Aldi har sovet i timen og er blevet overhalet af Lidl?

”Det kan man godt sige. De var langsommelige til at ændre på systemet. Aldi har altid været tilbageholdende og har aldrig været dem, som var først med de nye tiltag. Nu tordner Lidl frem i hele Europa, og det kan have været med til at tvinge Aldi frem."

Aldi kaster sig ind i dansk discountkrig

Netto lancerer ny private label-strategi

Opsving vil ikke ramme discount

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier