Stordrift og oplevelser rykker hos restauranter

Restaurantkædernes store succes med jobskabelse tilskrives opskriften stordriftsfordele kombineret med særlige oplevelser i de enkelte restauranter.
Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen

14.300 restauranter har siden 2009 skabt 7500 job.

En af de helt afgørende grunde til succesen er kombinationen af de stordriftsfordele, som den enkelte restaurantkæde kan nyde kombineret med at skabe forskellige udtryk og oplevelser for kunderne i hver af kædens restauranter.

Det skriver Berlingske Business.

Mash, Cofoco, Le Sommelier og Madkllubben er eksempler på ovenstående opskrift, der er slået igennem i Danmark. Folkene bag Umami, Le Sommilier og Mash er nu i gang med at etablere Mash i udlandet.

Jesper Strangaard, professor ved CBS og leder af Imagine Center for Creative Industries Research, forklarer, at det er en del af en større bevægelse i retning af, at nordisk er in i både ind- og udland, og at det smitter af på de pågældende kæder.

Tine Skriver, fødevarechef i brancheforeningen Horesta, vurderer imidlertid, at madkædernes evne til at inddrive stordriftsfordele er mindst lige så vigtigt for at opnå succes.

"Stordriftsfordelene gør eksempelvis, at du kan forhandle dig til bedre priser fra din leverandør, men det giver også mere luft til markedsføring og innovation. Samtidig er der et ensartet prisleje og kvalitet. Man ved som forbruger, hvad man får. De har formået at ramme et godt prisleje og en god kvalitet, uden at det bliver prætentiøst. Kunderne er ikke i tvivl om, hvad det er for en restaurant på trods af, at de er forskellige," siger hun til Berlingske.

Kan larveburgere blive det næste madhit?

Verdenskendt ølkonge åbner restaurant i København

Lego-milliardær taber stort på restaurantsats

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter