FødevareWatch

Stordrift og oplevelser rykker hos restauranter

Restaurantkædernes store succes med jobskabelse tilskrives opskriften stordriftsfordele kombineret med særlige oplevelser i de enkelte restauranter.

Foto: Linda Johansen

14.300 restauranter har siden 2009 skabt 7500 job.

En af de helt afgørende grunde til succesen er kombinationen af de stordriftsfordele, som den enkelte restaurantkæde kan nyde kombineret med at skabe forskellige udtryk og oplevelser for kunderne i hver af kædens restauranter.

Det skriver Berlingske Business.

Mash, Cofoco, Le Sommelier og Madkllubben er eksempler på ovenstående opskrift, der er slået igennem i Danmark. Folkene bag Umami, Le Sommilier og Mash er nu i gang med at etablere Mash i udlandet.

Jesper Strangaard, professor ved CBS og leder af Imagine Center for Creative Industries Research, forklarer, at det er en del af en større bevægelse i retning af, at nordisk er in i både ind- og udland, og at det smitter af på de pågældende kæder.

Tine Skriver, fødevarechef i brancheforeningen Horesta, vurderer imidlertid, at madkædernes evne til at inddrive stordriftsfordele er mindst lige så vigtigt for at opnå succes.

"Stordriftsfordelene gør eksempelvis, at du kan forhandle dig til bedre priser fra din leverandør, men det giver også mere luft til markedsføring og innovation. Samtidig er der et ensartet prisleje og kvalitet. Man ved som forbruger, hvad man får. De har formået at ramme et godt prisleje og en god kvalitet, uden at det bliver prætentiøst. Kunderne er ikke i tvivl om, hvad det er for en restaurant på trods af, at de er forskellige," siger hun til Berlingske.

Kan larveburgere blive det næste madhit?

Verdenskendt ølkonge åbner restaurant i København

Lego-milliardær taber stort på restaurantsats

Mere fra FødevareWatch

Kædedirektør kan ikke afvise flere butikslukninger

Fire Daglibrugsen-butikker må dreje nøglen om som følge underskud. Det sidste dødsstød blev de stigende energiudgifter, og kædedirektør kan ikke afvise, at de med tiden også kan få konsekvenser for andre butikker.

Royal Unibrew indgår i samarbejde med Too Good To Go og Q8

Et samarbejde med madspilds-appen Too Good To Go og tankstationen Q8 skal sikre, at en række af Royal Unibrews drikkevarer ikke går til spilde. I én enkelt dag bliver det således muligt at afhente overskydende drikkevarer på en række tankstationer.

EU-indgreb vil potentielt kun udløse få milliarder til energistøtte

Fredag har EU’s medlemslande blåstemplet at kunne sende beskatningen fra bæredygtig energi tilbage til bl.a. energipressede fødevarevirksomheder. Nye beregninger peger dog på, at potentialet er yderst begrænset. Denne form for ”symbolpolitik” noget af det allerværste, der kan ske for virksomhederne, advarer Dansk Erhverv.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier