Analyse: Salg af ost vil stige kraftigt

Det globale marked for salg af ost står til at stige med mere end 30 pct. over de næste år. Det forudser en ny rapport fra Transparency Market Research.
Analysen viser, at det globale marked havde en værdi på 79,57 mia. dollar i 2012, og det forventes at stige til 105,13 mia. dollar i 2019. Det svarer til en stigning på godt 32 pct. - eller omkring 4,4 pct. årligt - skriver analysebureauet i en pressemeddelelse.
På nuværende tidspunkt er det Europa, der tegner sig for den største andel af det globale marked, både pga. udbredelsen af fastfood og fordi ost er en vigtig del af den daglige kost i mange europæiske lande. Men også USA tegner sig for en væsentlig del af markedet, viser rapporten.
Mens forbruget af ost på nuværende tidspunkt er relativt småt i vækstlande som Indien, Kina og Brasilien, så forventes efterspørgslen her at stige markant i de kommende år i takt med at fastfood-bølgen vinder frem. Forbrugerne på vækstmarkederne efterspørger i høj grad forarbejdet ost frem for ’naturlig’ ost, fremgår det af analysen.
I perioden frem til 2019 vil Europa og USA’s andel af det globale marked derfor også falde. På disse markeder oplever man samtidig et skifte væk fra forarbejdet ost, såsom smelteost, og hen imod naturlig ost.
Endelig forventer analysefirmaet, at supermarkedernes egne mærker, de såkaldte private label-brands, vil kapre en enorm del af markedet i USA og Europa over de næste 5 år.
Kina stopper import af britisk ost
Så stort er fødevarepotentialet i Kina
Relaterede artikler:
Danske oste og pølser skal på middagsbordene i Kina
For abonnenter