Analyse: Salg af ost vil stige kraftigt

Det globale marked for salg af ost vil stige markant frem mod 2019, spår rapport. Det er især vækstmarkeder som Kina og Brasilien, der driver udviklingen.
Foto: POLFOTO
Foto: POLFOTO

Det globale marked for salg af ost står til at stige med mere end 30 pct. over de næste år. Det forudser en ny rapport fra Transparency Market Research.

Analysen viser, at det globale marked havde en værdi på 79,57 mia. dollar i 2012, og det forventes at stige til 105,13 mia. dollar i 2019. Det svarer til en stigning på godt 32 pct. - eller omkring 4,4 pct. årligt - skriver analysebureauet i en pressemeddelelse.

På nuværende tidspunkt er det Europa, der tegner sig for den største andel af det globale marked, både pga. udbredelsen af fastfood og fordi ost er en vigtig del af den daglige kost i mange europæiske lande. Men også USA tegner sig for en væsentlig del af markedet, viser rapporten.

Mens forbruget af ost på nuværende tidspunkt er relativt småt i vækstlande som Indien, Kina og Brasilien, så forventes efterspørgslen her at stige markant i de kommende år i takt med at fastfood-bølgen vinder frem. Forbrugerne på vækstmarkederne efterspørger i høj grad forarbejdet ost frem for ’naturlig’ ost, fremgår det af analysen.

I perioden frem til 2019 vil Europa og USA’s andel af det globale marked derfor også falde. På disse markeder oplever man samtidig et skifte væk fra forarbejdet ost, såsom smelteost, og hen imod naturlig ost.

Endelig forventer analysefirmaet, at supermarkedernes egne mærker, de såkaldte private label-brands, vil kapre en enorm del af markedet i USA og Europa over de næste 5 år.

Kina stopper import af britisk ost

Så stort er fødevarepotentialet i Kina

Danske oste og pølser skal på middagsbordene i Kina

Osteproducenter vinder på Kinas pizza-appetit

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter