FødevareWatch

Osteproducenter vinder på Kinas pizza-appetit

En omfattende folkevandring fra landområderne til storbyerne øger efterspørgslen på vestlige fødevarer i Kina – og det kan komme internationale osteproducenter til gode.

Foto: Colourbox

Efterspørgslen på traditionelt vestlige fødevarer som f. eks. pizza stiger enormt i Kina, og det åbner store muligheder for fødevareproducenter, som opererer i landet. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Kina oplever på nuværende tidspunkt en omfattende folkevandring fra landområderne til byerne, som medfører en markant ændring i madvaner og i de beløb, som en gennemsnitlig kineser bruger på fødevarer, skriver mediet.

Fordoblet forbrugerklasse

Ifølge en undersøgelse fra HSBC Holdings bruger kinesiske byboere to en halv gange så mange penge på mad som de, der bor i landområder. Og som helhed er Kinas forbrug af mejeriprodukter og proteinholdige madvarer steget markant i de seneste år.

Det anslås, at Kinas forbrugerklasse vil blive fordoblet til 600 millioner mennesker frem mod 2020, og én af de typer mad, som det stigende antal byboere i særdeleshed kaster deres kærlighed over, er pizza.

”Væksten i fast-food og forarbejdede fødevarer i hele Asien fører til større efterspørgsel på forarbejdet ost og mozzarella. Der vil være gode muligheder på det område for virksomheder, der kan sikre en langsigtet levering af mozzarella,” siger analytikeren Mark Topy fra australske Canaccord Genuity Group til mediet.

Dansker med i feltet

Fonterra er en af de helt store leverandører af ost til Kina, men det New Zealandske selskab er i stærk konkurrence med andre internationale selskaber såsom Leprino Foods og Saputo Inc. Men også danske Arla Foods satser stort på dette område.

For godt en uge siden annoncerede Arla, at man vil investere 80 mio. kr. i sønderjysk mejeri, der fra næste sommer skal producere mozarella-ost til blandt andet Kina, Mellemøsten og Rusland.

Læs artiklen fra Bloomberg her.

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier