FødevareWatch

Arlas gastronomi-koncept breder sig

Arlas tætte samarbejde med topkokke som Rene Redzepi fra Noma og Claus Meyer har ført til specialoste, der nu bl.a. trænger ind på udenlandske top-restauranters menukort - og et tankesæt, der skal kopieres i den store verden.

Blandt de nominerede restauranter er Noma. | Foto: Columbus Leth

Mejerikoncernen Arla er efter flere års tæt sparring med danske mesterkokke begyndt at lancere særlige kvalitetsoste i udvalgte butikker.

Arlas såkaldte Unika-produkter trænger nu også ind på amerikanske restauranter – og så planlægger fødevare-fyrtårnet at erobre internationale markeder med den tankegang, der ligger bag ”Det nye nordiske køkkens” manifest.

Sådan lyder budskabet fra Arlas mangeårige bindeled til den gastronomiske top i Danmark, John Gynther, populært kaldet ”ostemanden”.

”Vi sælger primært til restauranter, og især danske restauranter. Men inden for de seneste seks-otte måneder er vi kommet ind på nogle restauranter i New York, og i Sverige starter Unika op kort før sommerferien.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Tanken er, at Unika-produktion og ikke mindst det mind set, der ligger i ”Det nye nordiske køkkens” manifest, også senere skal indføres på vores mejerier i England, Tyskland eller USA – men med afsæt i noget lokalt fra det enkelte land eller region,” siger John Gynther til FødevareWatch og tilføjer:

"Vi er også for nylig begyndt at markedsføre det til udvalgte butikker, bl.a. i otte-ni Irma-butikker og i en butik i Torvehallerne i København."

Sponsor i ny restaurant-kåring

Det er med andre ord ikke tilfældigt, at Arla også spiller en af hovedrollerne som sponsor, når en ny restaurantguide, White Guide, lanceres i Danmark den 24. april. Samtidig offentliggøres nemlig navne på otte danske ”gastronomiske frontløbere”, og Arla er med som sponsor.

”Det har vor allerstørste interesse, hvad der sker på de danske top-restauranter, også aktuelt i forbindelse med den nye White Guide, hvor vi sponsorerer kåringen af den mest innovative kok eller restaurant det forgangne år,” påpeger John Gynther.

En udfordring fra kokkene

Ostene i Arlas Unika-koncept er særlige, også fordi de kun produceres i små mængder og i en årrække er blevet serveret på udvalgte top-restauranter herhjemme.

Da arbejdet med Arlas Unika-koncept begyndte i 2002, blev Arla direkte opfordret af ledende kokke, herunder Claus Meyer, til at kigge dybt ind i sig selv og spørge, om de syntes, at de havde en kvalitetsplatform på oste, der rakte ind til top-restauranter. Deri lå der jo en indirekte kritik af, at de ikke mente, det var tilfældet, forklarer ”ostemanden”.

”Det førte til, at den daværende landedirektør, nuværende koncernchef Peder Tuborgh, sagde, at vi skulle lytte til den kritik, og vi inviterede dem ind i virksomheden for at forklare, hvad de så som kvalitet - og måske kunne de hjælpe os på den front.

Vi mener jo, at smør som for eksempel Lurpak er af meget høj kvalitet, også for ensartetheden, der betyder, at man kan købe samme kvalitet på alle markeder. Men det var ikke den type kvalitet, der interesserede kokkene, og med udgangspunkt i det startede vi med Unika-konceptet.”, siger han.

"Det nye nordiske køkken"

Arla Unika tager nu sit udgangspunkt i det manifest med 10 budskaber, som Rene Redzepi  fra Noma og Claus Meyer lancerede for to år siden om ”Det nye nordiske køkken”:

”Vi skal frembringe nye produkter, der tager udgangspunkt i vores breddegrader og kultur og afspejle skiftende årstider og så videre. Vi skal ikke kigge til Frankrig eller Italien og kopiere deres herlige produkter, men finde vores identitet. De har jo haft enorm succes med deres koncept og gjort os kendt i den store verden, og det er spændende, at vi kan sige, at her har vi også i Arla noget at byde ind med.”

Prøv FødevareWatchs abonnement gratis i 30 dage!

Han tilføjer, at Arla således i dag har en serie produkter, der er skabt ud fra det mind set, og havde mejerikoncernen ikke haft den sparring med kokkene, var den ikke kommet så langt.

”Det er ud fra deres forståelse for kvalitet, at vi har kunnet skabe disse Unika-produkter. Så vi har nu gennem flere år arbejdet med Unika og bragt det meget tæt på gastronomien og top-kokkene.”

Ingen masseproduktion...

Alle produkterne hedder Unika, og de skal være anerkendt og have været eller være på top-restauranters menukort. I nogle situationer har kokkene været med i udviklingsprocessen, men i langt de fleste tilfælde har Arla brugt dem som sparringpartnere, og de 30-40 top-restauranter har dem så eksklusivt i den periode, hvor man udvikler.

 ”De produkter i den kvalitet, som topkokke efterspørger, er simpelthen ikke til at masseproducere, så det er meget atypisk i forhold til vores forretning, der jo står for stordrift. Man kan lidt metaforisk sammenligne det med en stor vinproducent, der har helt særlige vinmarker, hvor han frembringer det ypperste han kan, og det er det, vi gør her. Vi har stort tryk på innovation – nemlig at gå nye veje, hvor ingen andre har gået før.”

..men stor innovativ effekt

Selv om I ikke masseproducerer disse varer, har det vel en afsmittende effekt på Arlas innovation?

 ”Ja lige nøjagtig. Hvis du bruger metaforen med Formel 1, kan man spørge, hvorfor bilfabrikker er med til at lave Formel 1 racing teams. Det kan godt være, at det er for at få anerkendelse, men det er sørme også, fordi man i den fase lærer noget. På samme vis vil der også være en vidensnedsivning fra Arla Unika til den store Arla.”

De nominerede til priserne er ifølge White Guide’s direktør ”gastronomiske frontløbere i hovedstaden såvel som i provinsen.”

”Vi ønsker at udmærke og anerkende de restauranter, der gør noget helt særligt for gastronomien i hele landet. Det gør vi bl.a. med de otte priser, der både hylder enkeltstående oplevelser og helhedsoplevelsen i forbindelse med restaurantbesøget,” siger Søren Grunnet Løvenlund, direktør for White Guide Danmark i en pressemeddelelse.

De otte kåringer

Heri hedder det også, at de nominerede restauranter er valgt i samarbejde med korpset af testere, som har aflagt besøg på størstedelen af landets gode spisesteder og vurderet dem efter en særlig pointskala. Alle restaurationsbesøg er anonyme og betalt af White Guide.

”De otte udmærkelser dækker foruden mere klassiske anerkendelser som årets bedste restaurant, årets vinoplevelse, årets madoplevelse og årets serviceoplevelse også priserne årets feel-good-oplevelse, årets bedste nye restaurant, årets en-rejse-værd og årets innovator,” skriver White Guide.

Ny milliardfusion styrker Arlas vækst

Arla poster 80 mio i mozzarella-mejeri

Arla på vej i belgisk fusion

Mere fra FødevareWatch

Supermarkedets prisskilte står til at blive varmt valgtema

SF’s forslag om en hasteundersøgelse af supermarkedskædernes prisstigninger bliver både kaldt en ”gratis omgang” og en ”god ide” blandt politiske aktører og interesseorganisationer. Én ting er der enighed om: Temaet ventes at blive centralt i valgkampen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier