FødevareWatch

Urtekram river rekordresultat hjem

Nordisk sats begynder at kaste penge af sig i den store økologiske grossistvirksomhed Urtekram, der kan notere sig den bedste bundlinje nogensinde.

Foto: Rasmus Baaner/Polfoto/Arkiv

Med et resultat på 8,7 mio. kr. kan den Mariager-baserede grossistvirksomhed Urtekram sætte to streger under et rekordgodt 2013.

Virksomheden, der er blandt de største på det økologiske område i Norden, noterer sig en omsætning på 353 mio. kr. mio., hvilket er 6 mio. kr. over omsætningen i 2012. Resultatet endte i 2012 i 5,8 mio. kr. efter et par mindre gode år med en bundlinje på kun halvanden mio. kr.

Trods de gode tal beskrives regnskabet kun som 'acceptabelt' i virksomheden, der har omkring 120 ansatte, og det er der ifølge adm. direktør Lars Børresen gode grunde til.

"Det er niveauet, og det, at vi har en omsætning på omkring 350 mio. kr., gør, at der ikke er langt fra succes til fiasko. Vores nulpunktsomsætning er rimelig høj," siger han til FødevareWatch - med henvisning til, at soliditetsgraden i det netop afgivne regnsskab er steget til 38 pct.

God nordisk fremgang

Årets gode bundlinje skyldes primært nogle af de tiltag, som man i de seneste år har iværksat i Urtekram.

"Vi har brugt et par år på at rationalisere og effektivisere driften, ligesom vi i de seneste år også har øget indsatsen i Norden, og det er de ting, der afspejler sig i dette regnskab. Væksten kommer primært fra Sverige og Finland, hvor vi er gået ud med egne salgsstyrker," siger Lars Børresen og tilføjer, at man i dag har en salgsstyrke på omkring 20 personer.

Fremadrettet ser direktøren yderligere vækst i den nordiske satsning, uden at han dog ønsker at sætte tal eller procent på.

"Vi skulle gerne få effekten af den indsats, som vi primært har lagt i 2013. Vi ser Norden som vores hjemmemarked, og væksten skulle gerne fortsætte i disse lande," siger Lars Børresen og tilføjer at den svenske og finske økonomi har det bedre end den danske, og at det også er med til at styrke forhåbningerne til det kommende år.

"Den bedre økonomi kombineret med, at økologien i Sverige og Finland er på et lavere niveau, gør, at der er større vækstmuligheder dér end i Danmark," lyder det fra Urtekram-direktøren.

Svage udsigter til dansk vækst

For den danske del af økologimarkedet er udsigterne mere træge, og direktøren forventer kun svag vækst i den nærmeste fremtid.

"Det går udmærket i Danmark, men økologien er på et højere niveau, og dermed er der ikke længere de samme udviklingsmæssige muligheder som tidligere, og derudover er Danmark stadig mere ramt af lavkonjunkturen end nogle af de øvrige nordiske lande," siger han.

Skal man kigge lidt mere ned i forretningen Urtekram, er det særligt body care-delen, som er i fremgang, og efter at have relanceret en lang linje af produkter har virksomheden også fået dem certificeret efter nogle nye standarder.   

I forhold til fødevareprodukterne melder Lars Børresen også om en generel positiv tendens for det samlede nordiske marked.

 

Bornholmerhane hænger i tynd tråd

Økologisk mad har overvundet finanskrisen

Økologisalg sætter rekord for 10. år i træk

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier