FødevareWatch

Forsker: Fødevarefirmaer taber magtkamp mod detailhandlen

Private mærkers indtog på hylderne i supermarkederne skyldes, at fødevareindustrien har tabt magtkampen med de store dagligvarekæder. Det mener en forsker, der har analyseret tendensen.

Foto: Thomas Priskorn/ JP

Fødevareindustrien må i stigende grad producere varer under andre mærker end deres eget, fordi supermarkedskæderne skriger på flere unikke mærker, de såkaldte private labels.

Som FødevareWatch tidligere har skrevet på baggrund af en analyse fra Københavns Universitet æder private mærker markedsandele i detailhandlen. Og taberne i den udvikling er fødevareindustrien, forklarer forskeren bag analysen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra FødevareWatch

Kraftig inflation kan bremse Stryhns Gruppens gode takter

Det friske regnskab for 2021 fra Stryhns Gruppen viser minimal slinger i valsen i et år, der har været præget af svært tilgængelige råvarer og prisstigninger. Flere udfordringer står dog i kø, så de samme økonomiske resultater bliver svære at nå i 2022, siger topchef.

Topskifte i Carlsberg kan sætte en prop i større planer

Heine Dalsgaards farvel som finansdirektør udfordrer stabiliteten i toppen af en virksomhed af Carlsbergs størrelse. Derfor burde eventuelle forestående planer om et snarligt skifte på topposten være sat på standby, mener to headhuntere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier