Danskerne købte 32 mio. færre buræg i 2013. Det skrev Politiken for nylig på baggrund af tal fra Landbrug & Fødevarer. Men det var ifølge ægproducenten Hedegaard Foods kun et midlertidigt dyk.
”Vi har også kunnet mærke et dyk i salget i 2013, fordi Dyrenes Beskyttelse kørte en stor kampagne mod buræg i løbet af sommeren. Men nu er min vurdering, at vi er nogenlunde tilbage på det niveau, vi plejer at ligge på,” siger Ivan Noes Jørgensen, adm. direktør i Hedegaard Foods, til FødevareWatch.
Bitz & Frisk hjalp burægget tilbage
Kampagnen fra Dyrenes Beskyttelse betød blandt andet, at Kvickly pillede buræg ud af varesortimentet.
Og selvom det kunne mærkes hos ægproducenterne, har forbrugerne tilsyneladende tilgivet buræg igen. Blandt andet peger Ivan Noes Jørgensen på, at DR’s madmagasin Bitz & Frisk har hjulpet salget på vej.
Bitz & Frisk lavede i efteråret sidste år et program, hvor de afdækkede forskellene mellem de forskellige typer æg. Og deres konklusion var, at der stort set ingen forskel er mellem ægtyperne i forhold til smag og sundhed.
”Bitz & Frisk har været med til at nuancere debatten,” siger Ivan Noes Jørgensen.
Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Selvom salget af buræg hos Hedegaard Foods er tilbage på sit tidligere niveau, udgør det en stadig mindre del af salget, fordi danskerne generelt køber flere skrabe- og økoæg.
”Vi er selvfølgelig glade for, at salget af æg stiger, og for os er det ikke vigtigt, hvilken type æg der har fremgang. Vi vil bare gerne servicere markedet og lytte til, hvad forbrugerne gerne vil have,” siger Ivan Noes Jørgensen.
I øjeblikket udgør buræg omkring 45 pct. af Hedegaard Foods salg til detailhandlen.
Ifølge Landbrug & Fødevarer spiste hver dansker i 2013 i gennemsnit 250 æg.
Hedegaard Foods i hollandsk partnerskab
Økologisalg sætter rekord for 10. år i træk
Slut med buræg i svenske supermarkeder
Hedegaard mærket af svensk æggestop