Et pludseligt stop for salg af buræg i Sverige og nye investeringer 'hinsidan' sætter deres tydelige negative aftryk i det netop aflagte Hedegaard Foods-regnskab. Men ifølge direktør Ivan Noes Jørgensen er blødningerne stoppet.
Ser man nøgternt på regnskabet fra æggegiganten Hedegaard Foods, og på at overskuddet sidste år faldt fra 28 mio. kr. i 2012 til 25,4 mio. kr., kan det være lidt svært at høre propperne springe.
Adm. direktør Ivan Noes Jørgensen kan også godt se tilbagegangen, men han mener, at der gemmer sig en langt bedre historie bag tallene.
"Når man bakker 8-10 pct. på resultatet, kan man alene ved at kigge på tallene ikke sige, at resultatet er tilfredsstillende, men vægter man det op imod det, der er sket i markedet, og vores konkurrenters performance, så vurderer vi det samlede resultat som værende tilfredsstillende," siger han til FødevareWatch.
I starten af 2013 stoppede en række svenske detailkæder med at handle med buræg, og det kom ifølge Ivan Noes Jørgensen som lidt af en overraskelse.
"Det betød, at vi i vores råvaremix pludseligt havde for mange buræg og skrabeæg. Det har kostet os at få tilpasset produktionen, for en høne lægger jo æg alle årets 12 måneder, og vi kan ikke lægge op fra dag til dag. Det har taget noget tid, og det har kostet pænt mange penge," siger Ivan Noes Jørgensen uden at komme nærmere ind på de økonomiske tab i Sverige.
"Isoleret set er resultatet i Sverige ikke tilfredsstillende," konkluderer direktøren og tilføjer, at det svenske resultat også er tydeligt mærket af store investeringer udi effektiviseringer, og at man blandt andet har samlet en del aktiviteter på en fabrik i Skara, hvor man har Sveriges største automatiske pakkemaskine.
Dansk volumenfremgang
For den danske del af forretningen er Ivan Noes glad for udsigterne til 2014, efter at man har landet en række gode detailaftaler. Dog er de ikke kommet uden kamp.
"Især i Danmark har vi fået volumenforøgelser, og selvom de er kommet på plads gennem nogle hårde årsforhandlinger med detailkæderne, så er det volumenforøgelser, som har gjort, at vi kan reducere vores enhedsomkostninger," siger Ivan Noes Jørgensen og tilføjer om udsigterne for 2014:
"Vi har en ambition om at komme hjem i 2014 med et resultat på samme niveau eller lidt bedre end i 2013, og vi har en forventning om, at vi kan øge omsætningen i et faldende råvareprismarked. Forbruget af æg stiger for tiende år i træk, og det er helt fantastisk. Forøgelsen i skalæg-forbruget sker samtidig med at forbruget af pasteuriserede ægprodukter også går frem, og vi får godt og vel vores share af markedsvæksten i både i Danmark og Sverige."
I 2013 investerede Hedegaard Foods knap 60 mio. kr. i nyt maskinel og opførelsen af nye bygninger, og af disse er kun 20 mio. kr. indtil videre afskrevet.
"Effekten af disse investeringer begynder at komme, og vores konkurrencekraft vil øges markant i det kommende år - i Danmark, men i særdeleshed også i Sverige, hvor en stor del af pengene er investeret," lyder meldingen fra en optimistisk Ivan Noes Jørgensen.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.