FødevareWatch

Hedegaard mærket af svensk æggestop

Et pludseligt stop for salg af buræg i Sverige og nye investeringer 'hinsidan' sætter deres tydelige negative aftryk i det netop aflagte Hedegaard Foods-regnskab. Men ifølge direktør Ivan Noes Jørgensen er blødningerne stoppet.

Ser man nøgternt på regnskabet fra æggegiganten Hedegaard Foods, og på at overskuddet sidste år faldt fra 28 mio. kr. i 2012 til 25,4 mio. kr., kan det være lidt svært at høre propperne springe.

Adm. direktør Ivan Noes Jørgensen kan også godt se tilbagegangen, men han mener, at der gemmer sig en langt bedre historie bag tallene.  

"Når man bakker 8-10 pct. på resultatet, kan man alene ved at kigge på tallene ikke sige, at resultatet er tilfredsstillende, men vægter man det op imod det, der er sket i markedet, og vores konkurrenters performance, så vurderer vi det samlede resultat som værende tilfredsstillende," siger han til FødevareWatch.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

I starten af 2013 stoppede en række svenske detailkæder med at handle med buræg, og det kom ifølge Ivan Noes Jørgensen som lidt af en overraskelse.

"Det betød, at vi i vores råvaremix pludseligt havde for mange buræg og skrabeæg. Det har kostet os at få tilpasset produktionen, for en høne lægger jo æg alle årets 12 måneder, og vi kan ikke lægge op fra dag til dag. Det har taget noget tid, og det har kostet pænt mange penge," siger Ivan Noes Jørgensen uden at komme nærmere ind på de økonomiske tab i Sverige.

Foto: Hedegaard Foods
Foto: Hedegaard Foods

"Isoleret set er resultatet i Sverige ikke tilfredsstillende," konkluderer direktøren og tilføjer, at det svenske resultat også er tydeligt mærket af store investeringer udi effektiviseringer, og at man blandt andet har samlet en del aktiviteter på en fabrik i Skara, hvor man har Sveriges største automatiske pakkemaskine.

Dansk volumenfremgang

For den danske del af forretningen er Ivan Noes glad for udsigterne til 2014, efter at man har landet en række gode detailaftaler. Dog er de ikke kommet uden kamp.

"Især i Danmark har vi fået volumenforøgelser, og selvom de er kommet på plads gennem nogle hårde årsforhandlinger med detailkæderne, så er det volumenforøgelser, som har gjort, at vi kan reducere vores enhedsomkostninger," siger Ivan Noes Jørgensen og tilføjer om udsigterne for 2014:

"Vi har en ambition om at komme hjem i 2014 med et resultat på samme niveau eller lidt bedre end i 2013, og vi har en forventning om, at vi kan øge omsætningen i et faldende råvareprismarked. Forbruget af æg stiger for tiende år i træk, og det er helt fantastisk. Forøgelsen i skalæg-forbruget sker samtidig med at forbruget af pasteuriserede ægprodukter også går frem, og vi får godt og vel vores share af markedsvæksten i både i Danmark og Sverige."

I 2013 investerede Hedegaard Foods knap 60 mio. kr. i nyt maskinel og opførelsen af nye bygninger, og af disse er kun 20 mio. kr. indtil videre afskrevet.

"Effekten af disse investeringer begynder at komme, og vores konkurrencekraft vil øges markant i det kommende år - i Danmark, men i særdeleshed også i Sverige, hvor en stor del af pengene er investeret," lyder meldingen fra en optimistisk Ivan Noes Jørgensen.

Overskuddet skrumper hos æggigant

Stort ledelseskaos i Danæg

Hedegaard kan ikke følge økoboom

Mere fra FødevareWatch

Mikkeller løser direktørfarvel internt

Tidligere på ugen kom det frem, at den hidtidige adm. direktør for mikrobryggeriet Mikkeller, Kenneth Madsen, er blevet fyret. Han bliver dog ikke erstattet af en ny, lyder det nu fra bryggeriet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier