Nestlé-chef: 2014 bliver endnu et udfordrende år

Landechef i Nestlé Danmark, Søren Rye, forventer fortsat kamp om kronerne i den danske detailhandel, som stadig synes mærket af den økonomiske afmatning.
Foto: PR
Foto: PR

Som stor producent i kaffe- og konfekturesegmenterne, er Nestlé klar til endnu et hårdt år i dansk detail.

Det forklarer landechef, Søren Rye, i et interview med FødevareWatch, efter at Nestlé-gruppen tirsdag formiddag aflagde regnskab for første kvartal.

”Vi forventer, at det bliver lige så hårdt, som det plejer at være i det flade danske detailmarked, der jo næsten har tendens til at stagnere,” siger Søren Rye.

I bakspejlet har det især været yderst svingende ravårepriser i kaffemarkedet, samt høje priser på kakaosmør, der har vanskeliggjort arbejdet i den danske del af Nestlé.

”Vi er påvirket af de meget store udsving, der har været på råvarepriserne, som udgør en stor risiko for vores forretning, hvis vi ikke er i stand til at justere priserne videre igennem systemet. Det har vi også har været nødsaget til at gøre i den forgangne periode. Der har ikke været nogen vej udenom at justere priserne op, og det er et område, som vi følger meget nøje,” siger Søren Rye, og tlføjer, at udsigterne efter en kort periode med stabiliserende kaffepriser igen ser ud til at være på vej op.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Samme billede gør sig gældende indenfor råvareproduktet kakaosmør, som man blandt andet bruger meget af i produkterne Kit Kat, After Eight og Smarties.

”Inden for kakaosmør, der er en stor ingrediens i vores konfektureproduktion, oplever vi også meget store prisstigninger for øjeblikket, så her er vi naturligvis også meget opmærksomme på prissætningen af vores produkter,” tilføjer Søren Rye.

Udfordrende dansk detail

Nestlé afleverer ikke kvartalsregnskab for den danske forretning alene, og den danske landechef kan derfor heller ikke være konkret, når det kommer til hvilke dele af forretningen, der går godt i Danmark, samt hvad de konkrete planer for 2014 handler om. For 2014 regner Søren Rye dog overordnet med, at året kommer til at indeholde nogenlunde de samme udfordringer som 2013.

”Vi står foran et udfordrende 2014, hvor det godt kan være, at forbrugertilliden på papiret er på vej op, men vi mangler stadig at se, at det efterleves i forbruget i butikkerne,” siger han, og fortsætter:

”Vi skal tænke os rigtig godt om, og vi skal sammen med detailhandlen sikre, at vi træffer de rigtige beslutninger. Der er mange ting, som vi i dag skal være opmærksomme på, som vi for fem-ti år siden ikke havde behøvet at tænke så meget i, både når det handler om den globale og europæiske kontekst. Vi kan stadig mærke afmatningen hos de danske forbrugere, der lidt pudsigt polariserer sig.”

Med polariseringen henviser Søren Rye til den store forbrugerforskel, der ligger i, at forbrugerne i stor stil efterspørger "premium"-produkter som Dolce Gusto, som er kapselkaffen fra Nestlé, mens der i den anden ende af prisskalaen også er stort prispres og konkurrence i konfekture-markedet på supermarkedernes hylder.

Foruden forbrugernes ønsker om kvalitet i den ene retning og lave priser i den anden retning, er der ifølge Søren Rye også andre elementer, som fremadrettet kommer til at spille vigtige og udfordrende roller.

"Vi har en detailhandel, som er meget ekspansiv i deres butiksstrategier, vi har en ny lukkelov og vi har konstant tryk fra afgifter på en stor del af vores produktgrupper, så det gælder om at være smart, og sikre at vi lykkes med vores innovationer og med  vores basisforretninger,” siger han til FødevareWatch.

Positiv på gruppens vegne

Gruppen leverede for kvartalet den laveste omsætningsvækst i fem år (4,2 pct.), og for den europæiske del af forretningen var væksten kun 0,3 pct, i forhold til samme kvartal 2013. Omsætningen i hele Nestlé nåede i første kvartal ca. 127,8 mia. kr., og selvom det var lidt under analytikernes forventninger, er den danske landechef langt fra enig i, at der var tale om en lidt sløj start på året.

”Når man  ser på, at første kvartal af 2013 var et rigtig godt år, og faktisk var et kvartal , der udgjorde hovedparten af væksten for året, er det positivt, at vi her i 2014 igen kan lave et første kvartal med yderligere vækst. Det ser vi klart som en rigtig god start på året,” siger Søren Rye, og tilføjer, at der fra rigtig mange fronter er store forventninger til verdens største fødevareproducent, som skal levere resultatet hver gang.

”Hvor der i andre virksomheder kan være lidt mere elastik i, om det er skuffende eller flot, at man går 10 procent over eller 20 procent under forventningerne, er vi  globalt en ret stor forretning, og det forventes altid, at vi leverer på prikken,” siger han.

Laveste Nestlé-vækst i fem år

Norsk fødevaregigant holder kursen

60 nordiske fabrikker skal holde Orkla på danske borde

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter