FødevareWatch

Rynkeby sætter salgsrekord

I 2013 opnåede Rynkeby sin højeste omsætning i selskabets 80-årige historie. Men på bundlinjen er der et stykke vej til tidligere rekorder.

Foto: Thomas Borberg

Saftgiganten Rynkeby Foods fra Fyn oplevede fremgang på stort set alle parametre i 2013.

Et netop offentliggjort regnskab fortæller om en rekordomsætning på 917 mio. kr. og et resultat på 32,5 mio. kr. Det sidste er en stor forbedring i forhold til året før, hvor resultatet lød på 18,6 mio. kr.

Det fremgår af en selskabsmeddelelse.

"Vi har foretaget en række investeringer i både driftskapaciteten og nye markeder de sidste to år, som har haft en klar og positiv afsmitning på årets resultat. Vi har både styrket vores synlighed og sortiment, ligesom vi har forbedret forholdet mellem vores omkostninger og indtjening. Tilsammen har det bidraget til at vende den tilbagegang, vi oplevede i 2012, hurtigere end forventet,” udtaler adm. direktør Jørgen Dirksen,

Presset af høje priser

Rynkeby sælger altså flere af sine juice- og saftprodukter end nogensinde, men resultatet på 32,5 mio. kr. slår ingen rekorder. Tallet er f.eks. langt under overskuddene fra 2009 og 2010, som var over 75 mio. kr.

Noget af forklaringen på, at resultatet ikke helt matcher omsætningen, skal ifølge Jørgen Dirksen findes i høje frugtpriser og et faldende forbrug.

"Samtidig er konkurrencen på juice- og frugtdrikmarkedet øget markant de senere år med en række mindre producenter og kædernes egne mærker fra Tyskland," udtaler han i meddelelsen.

Direktøren ser lyst på 2014, hvor målet er tocifrede vækstrater på juice i Norden - og så skal positionen som førende i Norden holdes.

"Vi er kommet godt fra start i 2014. For at styrke vores position som nordisk markedsleder, er det dog afgørende, at vi fortsat udvikler vores produktionskapacitet, at vi øger effektiviteten i hele vores værdikæde fra frugterne plukkes til de lander i butikken," siger Jørgen Dirksen.

Rynkeby Foods har siden 1998 været ejet af Arla.

Rynkeby er blevet klog af skade

Rynkeby vil erobre Norden

Rynkebys reklamesats giver pote

Mere fra FødevareWatch

Stor uenighed om omfanget af sexismesager i restaurationsverdenen

Flere restauranter er begyndt at få øjnene op for sexisme- og chikaneproblemer, men der er grundet få indberettede sager uenighed om, hvor stort problemet i virkeligheden er. ”Bare fordi, der ikke kører nogle sager, betyder det ikke, at der ikke er et problem,” siger talsperson fra 3F.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier