FødevareWatch

Ung dansker får topjob i Lidl

Efter tre år som landedirektør for Lidl i Belgien bliver Jesper Højer forfremmet til en toppost i detailkoncernen.

Den 35-årige dansker Jesper Højer sigter mod den absolutte top i Europas tredjestørste dagligvarekoncern, Lidl.

Efter tre år som koncernens landechef i Belgien har han fået jobbet som øverste ansvarlig for indkøb, PR og marketing i Lidl International.

Det fremgår af en selskabsmeddelelse fra den tyske detailkoncern.

I løbet af Jesper Højers tre år i Belgien har Lidl øget sin markedsandel i landet med 50 pct. Desuden har kæden fået 15 pct. flere ansatte, så det samlede antal nu er oppe på 5300.

"Lidl i Belgien repræsenterer nu noget andet, end da jeg startede her, og en masse folk har hjulpet med at opnå det. Jeg er lykkelig for at kunne forlade Lidl Belgium i den stand," udtaler Jesper Højer, som starter i det nye job 1. maj.

Han har i en årrække arbejdet for Lidl i udlandet og har tidligere bl.a. været salgsdirektør i den hollandske afdeling. På topposten i Belgien afløses Jesper Højer af Boudewijn van den Brand, som er forhenværende salgsdirektør i afdelingen.

Topchef fyret efter strid

Danske Jesper Højer træder ind i toppen af Lidl-koncernen på et følsomt tidspunkt.

For få uger siden blev koncernens topchef, Karl-Heinz Holland, fyret på grund af en strid om den fremtidige strategi. I samme ombæring røg indkøbschef Dawid Jaschok, og det er ham, som Jesper Højer nu efterfølger.

Lidl har næsten 10.000 discountbutikker i Europa og yderligere 1100 hypermarkeder, der drives under navnet "Kaufland." Samlet omsatte koncernen i 2013 for omsatte i 2012/2013 for 504 mia. kr.

Når det kommer til størrelse, er Lidl derfor kun overgået af Carrefour og Tesco i Europa.

Briterne er vilde med Aldi og Lidl

Lidl fjerner topchef

Dyrt for branchen med alt for mange butikker

Netto opnår hæder i udlandet 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier