Den 35-årige dansker Jesper Højer sigter mod den absolutte top i Europas tredjestørste dagligvarekoncern, Lidl.
Efter tre år som koncernens landechef i Belgien har han fået jobbet som øverste ansvarlig for indkøb, PR og marketing i Lidl International.
Det fremgår af en selskabsmeddelelse fra den tyske detailkoncern.
I løbet af Jesper Højers tre år i Belgien har Lidl øget sin markedsandel i landet med 50 pct. Desuden har kæden fået 15 pct. flere ansatte, så det samlede antal nu er oppe på 5300.
"Lidl i Belgien repræsenterer nu noget andet, end da jeg startede her, og en masse folk har hjulpet med at opnå det. Jeg er lykkelig for at kunne forlade Lidl Belgium i den stand," udtaler Jesper Højer, som starter i det nye job 1. maj.
Han har i en årrække arbejdet for Lidl i udlandet og har tidligere bl.a. været salgsdirektør i den hollandske afdeling. På topposten i Belgien afløses Jesper Højer af Boudewijn van den Brand, som er forhenværende salgsdirektør i afdelingen.
Topchef fyret efter strid
Danske Jesper Højer træder ind i toppen af Lidl-koncernen på et følsomt tidspunkt.
For få uger siden blev koncernens topchef, Karl-Heinz Holland, fyret på grund af en strid om den fremtidige strategi. I samme ombæring røg indkøbschef Dawid Jaschok, og det er ham, som Jesper Højer nu efterfølger.
Lidl har næsten 10.000 discountbutikker i Europa og yderligere 1100 hypermarkeder, der drives under navnet "Kaufland." Samlet omsatte koncernen i 2013 for omsatte i 2012/2013 for 504 mia. kr.
Når det kommer til størrelse, er Lidl derfor kun overgået af Carrefour og Tesco i Europa.
Briterne er vilde med Aldi og Lidl
Lidl fjerner topchef
Dyrt for branchen med alt for mange butikker
Netto opnår hæder i udlandet