Chr. Hansen: Væksten skal være klart bedre

Når Chr. Hansen aflægger halvårsregnskab onsdag morgen, er det med ambition om at klare sig bedre end i 1. kvartal, hvor den samlede omsætning, som var ramt af valutakursudsving, dykkede med 4 pct. fra samme periode af 2012/13.
Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix
Foto: Juan Hein / Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Chr. Hansen vil vise klart bedre væksttakter i andet kvartal 2013/14 end i første kvartal, hvor selskabets toplinje var ramt af ordreforskydninger og tabet af en større farvekunde regnskabsåret før.

Selvom tabet af farvekunden stadig vil lægge en dæmper på farvedivisionens vækst i andet kvartal, er konsensus klar:

Selskabet skal klare sig bedre end i første kvartal, hvor den organiske vækst var 1 pct., og den samlede omsætning, som var ramt af valutakursudsving, dykkede med 4 pct. fra samme periode af 2012/13.

Alle divisioner i fremgang

Estimater indsamlet blandt op til 11 analytikere af SME Direkt for Ritzau Finans forudser en samlet vækst i omsætningen på 6,9 pct. til 186 mio. euro, og alle tre divisioner ventes at bidrage til fremgangen.

I Cultures & Enzymes var væksten i første kvartal påvirket af et vanskeligt sammenligningsgrundlag ikke mindst for fermenteret mælk, ligesom det europæiske marked for probiotika igen udviklede sig negativt. Endelig kunne Chr. Hansen godt have ønsket sig en lidt bedre udvikling på det amerikanske marked.

Finansdirektør Klaus Pedersen forudså dog i forbindelse med regnskabet for første kvartal i januar, at det amerikanske marked ville rette sig over de næste måneder. I Sydbank er vurderingen, at Chr. Hansen vil have oplevet fremgang på det amerikanske i andet kvartal, selvom markedet kun ser ud til at vokse lidt.

"Den amerikanske fødevareproducent General Mills melder om en afdæmpet markedsvækst på det amerikanske yoghurtmarked, og tendensen i de seneste måneders produktionsdata for yoghurt og ost i USA peger også i retning af en afdæmpet markedsvækst. Vi ser dog fortsat USA som et attraktivt vækstmarked for Chr. Hansen, og vi forventer også, at Cultures & Enzymes divisionen kan vise god fremgang i USA i andet kvartal 2013/14, skriver Sydbanks analytiker Morten Imsgard i en kommentar.

Fremgangen ventes dog især drevet af fremgang på de nye markeder, mens bedringen i Europa vil foregå langsomt, mener Morten Imsgard, der regner med en omsætning på 106,3 mio. euro i divisionen. Det er lidt under konsensus, som lyder på en omsætningsvækst på 5,7 pct. til 111 mio. euro.

Udskudte ordrer forventes nu

Der er også forventninger om en positiv vending i Health & Nutrition, hvor konsensus blandt analytikerne er en omsætningsfremgang på 10,3 pct. efter et første kvartal, hvor omsætningen faldt med 6 pct.

Den organiske vækst var i denne division negativ med 1 pct. i første kvartal, men forklaringen var ordrer inden for Human Health, som blev udskudt til andet kvartal, og som ikke kunne opvejes af en ellers kraftig vækst i Animal Health. Finansdirektør Klaus Pedersen udtrykte imidlertid stor tiltro til, at de ordrer, som manglede i første kvartal, ville komme i andet kvartal, og det er formentlig det, konsensus afspejler.

Sidst men ikke mindst vil fokus være på farvedivisionen, hvor aktieanalytikerne regner med en fremgang i omsætningen på 4,5 pct. til 42 mio. euro, selvom tabet af farvekunden sidste år stadig vil tynge.

"Vi venter fortsat en stærk underliggende salgsvækst drevet af, at førende føde- og drikkevareproducenter i stigende grad ønsker at udskifte syntetiske farver med Chr. Hansens naturlige farveprodukter," vurderer Sydbank, der regner med en organisk vækst på 9 pct. for divisionen i andet kvartal, men en samlet omsætningsfremgang på 2,5 pct. som følge af ugunstige valutakursudsving.

Fødevarebranchen jager vækst i Sydøstasien

Jysk ingrediensudvikler fortsætter fremgang

Ingrediens-branchen savner målrettet uddannelse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter