Selv om danskerne har præferencer for dansk kød, så spiser vi først og fremmest udenlandsk lammekød til påske.
"Danskerne spiser i gennemsnit 1,2 kilo fåre- og lammekød om året, og hovedparten af dette er af udenlandsk oprindelse, til trods for danskerne har præference for danske kødprodukter," konkluderer Landbrug & Fødevarer i en ny fødevareanalyse.
"Danmark har en eksport på lidt over 1.000 tons årligt, så hvis vi beholdte den mængde hjemme, så ville vi næsten kunne producere halvdelen af det nuværende forbrug. En øget efterspørgsel og fokus på dansk lammekød vil motivere til en øget produktion i Danmark," siger Klaus Jørgensen, afdelingsleder i Markedsanalyser, Landbrug & Fødevarer, til FødevareWatch.
Omkring 70 pct. af forbruget udgøres af udenlandsk lammekød, hvor den største del kommer fra New Zealand, men der er også en betydelig import fra Chile, Tyskland, Irland, Holland og Storbritannien.
"Det udenlandske fylder meget i forbruget, hvilket primært skyldtes en lavere pris på de importerede varer. Konsekvenserne ved en stor import er, at det presser de danske producenter. En øget fokus på det danske og kvaliteterne ved dansk fåre- og lammekød vil kunne øge forbruget," hedder det i analysen, hvori det også fremgår, at det danske forbrug er faldende. Af samme grund opfordres produceter og industri til i højere grad at inspirere forbrugerne til flere forskellige retter med fåre- og lammekød.
Forbruget ligger lavt i Danmark sammenlignet med Norge og Storbritannien, hvor forbruget ligger på over 5 kg./indbygger.
"Hvis fokus øges på dansk kvalitet, og der kommer inspiration til nye middagsretter, så er der et markedspotentiale for øget afsætning af dansk fåre- og lammekød," konkluderer L&F.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.