FødevareWatch

L&F: Vi behøver ikke være ti skridt foran

Politikerne har strammet EU-kravene til danske virksomheder for hårdt, mener Landbrug & Fødevarer. Reaktionen kommer i kølvandet på nye anbefalinger fra Produktivitetskommission.

Foto: PR

Det skal være slut med danske særregler på EU-området, som gør livet hårdt for de danske virksomheder i forhold til konkurrenterne i andre lande.

Sådan lyder konklusionen fra Produktivitetskommissionen, som i dag har fremlagt en række anbefalinger, som skal gøre Danmark mere konkurrencedygtigt.

Og udmeldingen er sød musik i ørene på Landbrug & Fødevarer(L&F), som ønsker en mere smidig og målrettet miljøregulering.

”Vi skal stoppe med at binde danske virksomheder blylodder om benene i kapløbet med deres udenlandske konkurrenter. På en lang række områder har Danmark valgt at stramme kravene til virksomhederne væsentligt mere end i andre EU-lande. Man overimplementerer simpelthen EU’s regler,” udtaler L&F’s direktør, Søren Gade, og tilføjer:

”Vi bør i Danmark overveje nøje, om vi kan nøjes med at være to skridt og ikke ti skridt foran de andre EU-lande, siger Søren Gade.   

Gratis vækst at hente

Det er nu op til regeringen at følge op på anbefalingerne fra Produktivitetskommissionen i vækstplan 2.0, og Søren Gade har store forventninger.

”Vi har grundlæggende brug for store reformer, som drastisk forbedrer forholdene for at drive virksomhed i Danmark. En del handler om afgiftslettelser på energiområdet, mens andre tiltag handler om bedre regler og regulering. Her ligger der rigtig meget ’gratis’ vækst at hente, hvis man fra det offentliges side vil lette sagsbehandlingen og ikke løbe foran alle andre EU-lande,” siger han.

Du kan læse Produktivitetskommissionens anbefalinger her.

Officielt: Kommission anbefaler opførsel af hypermarkeder 

Minister afviser hypermarkeder 

Coop afviser kategorisk hypermarkeder 

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier