Flere fabrikker, store partnere og nye forretningsområder. Det europæiske sukkermarked står på trinbrættet til stor konsolideringsfase, og i den traditionstunge milliardforretning Nordic Sugar er man klar til både opkøb og samarbejde.
Mens de mange medarbejdere i blå kedeldragter på landets to sukkerfabrikker slikker sårene efter rekordstor dansk sukkerroekampagne, arbejdes der på direktionsgangene i Nordic Sugar-hovedkvarteret i København på at udvide forretningerne.
For ambitionerne i Nordic Sugar rækker meget længere end sukkerproduktionen. For øjeblikket bruger adm. direktør Flemming Lyngholm rigtig meget tid på at være opdateret på den europæiske konkurrencesituation, og på hvor hullerne til en fremtidig ekspansion kan opstå.
Konsolidering med muligheder
”Vi er over det hele, når det handler om at finde ud af, hvad der sker for øjeblikket, og hvordan vi skal agere. Der findes ingen sukkeraktører i Europa, hvor vi ikke har en fornemmelse af, hvor pressede de er, eller hvordan deres situation ser ud,” lyder meldingen fra Flemming Lyngholm, der i forbindelse med, at den nuværende EU-regulering af sukkerkvoter falder bort i 2017, forventer en større konsolidering på det europæiske marked.
I 2012-13 indbragte en omsætning på anslået 7,5 mia. kroner et resultat efter skat på ca. 1 mia. kroner – det bedste siden Nordzucker-koncernen i 2009 overtog roret efter Danisco, der dengang solgte sukkerdivisionen fra. Sukkerproduktionen på Nordic Sugars syv fabrikker i Danmark, Sverige, Finland og Litauen nåede i den seneste kampagne, der sluttede i januar, også et rekordniveau, og i alt råder virksomheden i år over 1,023 mio. ton sukker.
I fremtiden vil koncernen dog med stor sandsynlighed øge produktionen, især som en konsekvens af den konsolidering, som allerede nu er i sin vorden:
”De store koncerner kigger på hinanden for at se, om ikke der er noget, som kan passe sammen. Der vil komme alliancer og fusioner, og dermed kommer der til at finde en konsolidering sted, hvor mange af de små vil forsvinde helt, mens de store vil gå sammen eller købe op. Det bliver rigtig spændende, og det kigger vi selvfølgelig meget på,” siger Flemming Lyngholm og tilføjer:
”Specielt hvis produktionen [som følge af kvotenedlæggelsen, red.] bliver stor i perioder, kan de større producenter lettere klare konkurrencesituationen med stor produktion og de heraf følgende lavere priser, end de mindre kan. Den udvikling kan alle i markedet se, og vi får rigtig mange henvendelser fra specielt Østeuropa lige nu. Virksomheder med to-tre små anlæg, som de gerne vil sælge. De er selvfølgelig klar over, at deres faciliteter er noget værd nu og frem til, at produktionen rigtig stiger. Om tre år er det ikke sikkert, at det har nogen som helst form for værdi.”
Opkøb og alliancesnak
Nordic Sugar arbejder ifølge Flemming Lyngholm sammen med moderkoncernen om at opkøbe og indlede nye samarbejder, der kan styrke koncernen i den fremtidige konkurrence.
I forhold til fødevareindustrien, som aftager 80 procent af sukkeret fra Nordic Sugar, vil konsolideringen yderligere kunne styrke den service, som virksomheden i dag tilbyder store multinationale fødevareproducenter.
”Fra de store kunders side oplever vi et voksende ønske om, at vi skal være til stede, hvor de er. Når vores kunder ekspanderer på nye markeder, vil de gerne have os med som partner. Det er ikke så afgørende, at vi producerer i landet, men vi skal kunne give dem samme leveringssikkerhed, som vi kan på deres eksisterende markeder. Leveringssikkerheden er det absolut vigtigste, og kan vi ikke levere i eksempelvis Sydeuropa, så går ordren i stedet til en konkurrent,” siger Flemming Lyngholm.
Afrikanske overvejelser
I en helt anden retning ligger der i Nordzucker-koncernen også planer om undersøge det store afrikanske sukkerrørsmarked, der dog ikke kan indtages uden ledsagelse fra anden side.
”Selv om vi ved noget om, hvordan vi håndterer sukkerrørene og produktionen, så ved vi ikke ret meget om dyrkningen, og om det at drive forretning i Afrika. Det betyder, at vi skal have ekspertise udefra, og her er vi for øjeblikket på udkig efter partnerskaber, der har lokalkendskab, som vi kan gøre brug af. Men det er i princippet ikke anderledes, end når vi kigger på mulighederne for at gå mere ind i lande østpå. Det kunne vi aldrig finde på at gøre alene. Det er vigtigt, at man kender spillereglerne,” siger Flemming Lyngholm, der åbner for at Nordic Sugar både kan etablere en produktion på det afrikanske kontinent, og for at man kan sejle råsukkeret hjem til forarbejdning i Europa.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.