Den dansk-baserede sukker-koncern Nordic Sugar, det tidligere Danisco Sugar, overvejer at udvikle sig til mere end en sukkerforretning. Dermed tegner der sig også nye muligheder for de ca. 1.300 danske landmænd, der leverer sukkerroer til fabrikkerne i Nakskov og Nykøbing Falster.
Det afslører selskabets adm. direktør Flemming Lyngholm i et interview til FødevareWatch.
”Der kan dyrkes sukkerroer på en mark hvert tredje år for at skabe bedst udbytte, så landmændene dyrker jo også andre afgrøder. Derfor overvejer vi, om vi måske kan aftage nogle af de andre afgrøder, som landmændene producerer. Det giver rigtig god mening, fordi vi kan benytte os af alle de kompetencer, vi i forvejen har indenfor for eksempel salg, kundeservice og kvalitetssikring, og vi har lagre på vores fabrikker og aftalerne med vognmændene,” forklarer Flemming Lyngholm.
Risikospredning
At den traditionsrige virksomhed, der før tiden som Nordic Sugar har heddet både Danisco og De Danske Sukkerfabrikker, og som kan spores helt tilbage til 1872, nu overvejer at udvide forretningen til andet end sukker, er en helt naturlig udvikling, mener direktøren, der siden 2012 har siddet for bordenden.
”Jeg tror på, at de tider er ovre, hvor man kan nøjes med den ene forretning, og det vil give god mening at sprede risikoen. Vi har oplevet, at sukkeret sælger rigtig godt, og i de seneste tre år har prisen været rigtig god. Men priserne er kommet ned, og vi skal hele tiden se på, hvordan vi kan udvide vores fødevarevirksomhed,” siger Flemming Lyngholm.
Om det bliver gennem opkøb af en eksisterende tradingvirksomhed eller om sukker-koncernen starter noget op på egen hånd, er endnu ikke afgjort, men som Flemming Lyngholm siger det, så overvejer man for øjeblikket meget, hvordan man kan stykke en forretningsudvidelse sammen.
I 2012-13 indbragte en omsætning på anslået 7,5 mia. kroner Nordic Sugar et resultat efter skat på ca. 1 mia. kroner – det bedste siden Nordzucker-koncernen i 2009 overtog roret efter Danisco, der dengang solgte sukkerdivisionen fra.
Sukkerproduktionen på Nordic Sugars syv fabrikker i Danmark, Sverige, Finland og Litauen nåede i den seneste kampagne, der sluttede i januar, også et rekordniveau, og i alt råder virksomheden i år over 1,023 mio. ton sukker.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
”Vi har masser af whitespots”, siger adm. direktør for Dagrofa, der arbejder med en ”offensiv butikspipeline”, men samtidig spår større vækst i anden del af forretningen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Først vil det være et spørgsmål om at få ryddet op i organisationen, men på sigt vil Coop mere aggressivt forsøge at vinde markedsandele, lyder det fra detailanalytiker Bruno Christensen.
Der er ifølge DetailWatch’ oplysninger ændringer på vej, der vil berøre både på kædeniveau og på Coops hovedkontor. Ifølge Finans er et tocifret antal butikker i spil til frasalg eller lukning.