Kohbergs eksporteventyr på trapperne

Den danske bagerigigant Kohberg vil som led i en større strategi ind på det tyske marked. Over de næste tre år skal den internationale omsætning stige til 150-200 mio. kr.

Brødproducenten Kohberg har store planer for fremtiden. I Danmark har et stort samarbejde med Netto betydet, at Kohbergs tre bagerier i dag producerer og leverer friskbagt brød alle ugens syv dage til omkring 400 butikker, og udenfor de danske grænser er der stort fokus på, at blandt andet tyskerne skal få øjnene op for dansk brød.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Frem til sidste år udgjorde eksportdelen i den danske virksomhed kun 5 pct., men gennem implementeringen af en stor strategi skal det tal over de kommende tre år bankes gevaldigt i vejret.

"Vi har en strategi om, at eksportdelen i fremtiden kommer til at udgøre noget mere end i dag. Vi forventer, at meromsætningen i den periode vil stige med minimum 100 mio. kr.," siger Morten Hellesen, adm. direktør i Kohberg-koncernen, der har hovedsæde i Haderslev.

Fremtiden i tysk frost

En del strategien går på, at Kohberg skal øge eksporten inden for frosne produkter, og overfor det tyske marked er det især wienerbrødsprodukter og rugbrødsprodukter, der vil være omdrejningspunkterne. Derudover vil der også være et lille fokus på de friske produkter, som sendes af sted til de allernærmeste eksportmarkeder i papirsposer.

Virksomhedens primære fokusområde i eksport er inden for de frosne bakeoff-produkter, hvor man kan transportere produkterne over længere distancer. I dag sælger Kohberg produkter til Sverige, Norge, Belgien, Holland og lidt i Storbritannien og Rusland, men fremadrettet er der store planer for Tyskland, hvor man har lavet en samlet strategi.

"Vi har lavet en hel del research og markedsundersøgelser af Tyskland, og vi ser nogle rigtig gode muligheder i blandt andet wienerbrød og rugbrødsprodukterne, som vi mener, at vi kan sælge en del af på det tyske marked. Vi har i det seneste halve år arbejdet med at udvikle et koncept, som vi i andet halvår af 2014 og fremad kommer til at rulle ud," siger Morten Hellesen, der blandt andet har ansat en eksportmanager og fået personale til kontorer og i marken på plads, så man er klar til en samlet indsats.

Ingen frie frokoster

I Kohberg er man klar over, at markedet ikke kommer til at kaste guld af sig fra dag et, men på sigt er planerne store.

"Vi ved godt, at der ikke er nogen quick-wins, og at det kommer til at tage noget tid. Den satsning foretager vi for at få et decideret fodfæste på det marked, hvor vi ser muligheder for nogle af produkterne i vores portefølje," lyder det fra den administrerende direktør, der tilføjer, at udviklingen i det tyske marked starter i et meget lille udgangspunkt.

"Planen er treårig, og vi skal nok op i 150-200 mio. kr. før vi synes, at vi har udnyttet det potentiale, som vi i første omgang har mulighed for at løfte," forklarer han til FødevareWatch.

Planen om det tyske indtog går i retning af foodservice, og dermed tager man i første omgang ikke erfaringerne fra arbejdet med den danske detail-handel med syd på.

"Vi kommer næppe til at kunne konkurrere på prisen med de billigste, og derfor går vi mere efter nicheområderne dernede. Når nichen befinder sig i så stort et marked som det tyske, så er det også yderst interessant for et dansk fødevaremarked," siger Morten Hellesen, og tilføjer, at man er indstillet på, at det bliver en kamp at finde hyldeplads i det hårde eksportmarked:

"Der er ingen frie frokoster, men vi tror på, at vi har produkterne til at kunne gøre en forskel. Dog er vi også helt på det rene med, at det bliver et langt sejt træk, og at vi skal være tålmodige - også når der kommer lidt modvind undervejs."

Kohberg kommer, uden at Morten Hellesen sætter yderligere tal på, til at investere flere millioner på at få det omtalte fodfæste i Tyskland, men satsningen kommer ikke til at betyde, at koncernen vil etablere bagerier eller arbejder med opkøb af bagerier syd for grænsen.

Økologisk bageri vil ekspandere i Norden

Dansk wienerbrød får hjælp fra Japan

Dansk bageri forhandler med Starbucks

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter