Økologisk bageri vil ekspandere i Norden

Den økologiske brødleverandør Il Fornaio har ambitioner, der rækker uden for landets grænser. Høje danske lønninger gør Norden til det første mål for ekspansionen.
Foto: Majken Søndergaard Nielsen
Foto: Majken Søndergaard Nielsen
AF MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

HERNING:

Der er højt til loftet på Il Fornaios messestand på Foodexpo, hvor adm. direktør og medstifter Susanne Boye Nielsen møder FødevareWatch. Det er der også i den lille virksomhed, som har store planer for fremtiden.

”Vi tager et skridt ad gangen, men den seneste årrække har vi haft en ambition om at fordoble vores omsætning hvert tredje år. Det er lykkedes indtil videre, ” siger hun og fortsætter:

”Vi har ambitioner om at blive meget større. Vi synes, vi har et rigtig godt koncept, og vi vil gerne brede os ud over Danmarks grænser. Vi arbejder meget med Sverige i øjeblikket - det synes vi er nærliggende.”

Følg fødevareindustrien tæt - læs FødevareWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - tilmeld dig her!

Det er lykkedes selskabet at blive nationale i deres leverancer til detailhandlen, men til foodservice halter det stadig i Jylland, og Il Fornaios kerneforretning befinder sig stadig i København. 

”Det er lidt mere pionerland i Jylland. Vi vil gerne være nationale - også på foodservice-delen - hvor jeg ikke tror, vi er specielt kendte, så en messe som denne er en rigtig god mulighed for os,” siger hun.

Tillid til konceptets holdbarhed

Il Fornaio har eksisteret i 26 år. Susanne Boye Nielsen kom til i 2006, og i dag ejer hun og grundlæggeren Elvio Milleri hver halvtreds procent af virksomheden. Italienske Elvio Milleri startede brødbagningen i Christianshavner-restauranten Era Ora, hvor han som et supplement til de almindelige restaurantindtægter med stor succes begyndte at lave friskbagte håndlavede italienske brød under navnet Il Fornaio.

I dag har Il Fornaio 60 medarbejdere i Danmark. Folkene bag betragter selv virksomheden som "lille" uden dog at ville komme nærmere ind på omsætningens størrelse. Men ambitionerne i ledelsen lader sig ikke begrænse af at man ikke er ret store. 

”Vi synes, vi har et holdbart koncept. Vi tror på, at der både nu og i fremtiden vil være plads til kvalitetsbrød, og at folk er villige til at betale for gode produkter. I takt med at folk bliver stadig mere uddannede, stiller de også større krav til, hvad de spiser og bliver mere kritiske. Det betyder, at der er plads til sådan en virksomhed som os,” siger Susanne Boye Nielsen.

Italienske produkter i Norge

Hun peger på Norge som det næste oplagte marked, når Il Fornaio engang har fodfæste i Sverige. Selvom optimismen er stor, er der dog også udfordringer i sigte.

”Det, der er vores problem er, at vi er en meget løntung virksomhed, fordi vi gør alt i hånden. Danske lønninger er jo ikke de billigste, og derfor er det svært for os at komme syd for grænsen, for der kan vi simpelthen ikke konkurrere. Så skal vi overveje at flytte produktionen uden for Danmarks grænser,” siger hun og afviser ikke, at der engang skal åbnes en italiensk filial.

Men kan I blive ved med at producere i hånden, hvis I vil være et stort internationalt firma?

”Det kan vi. Det går vi ikke bort fra. Det er klart, at der, hvor vi ikke kan tilføre værdi, skal vi bruge maskiner. Men der hvor vi kan, skal vi blive ved med at bruge hænderne,” siger hun.

Virksomheden har endnu ikke har fundet maskiner, som kan ælte dejen uden at tage luften ud af brødet, for når man ikke tilsætter nogen konserveringsmidler og tilsætningsstoffer, er det svært at beholde luftigheden i brødet - maskinerne slår simpelthen dejen i stykker.

Susanne Boye Nielsen bilder sig ikke ind, at Rom blev bygget på en dag og understreger, at projekter som det i Sverige tager tid. Det er to år siden, Il Fornaio begyndte at interessere sig for Sverige. Nu begynder de at kunne mærke, at det rykker.

”Vi er jo en lille virksomhed, og vi har ikke en masse penge i ryggen, så vi må tage det et skridt ad gangen. Og når vi så har plads i budgettet, rykker vi skridtet videre og ansætter en person mere,” siger direktøren.

Her er vinderne på Foodexpo 2014

Odense Marcipan står fast i modvind

Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter