HERNING:
Det er en glad salgsdirektør for Odense Marcipan Foodservice, der møder FødevareWatch på årets Foodexpo. Vi slår os ned ved et cafebord blandt glasmontre med kager, besøgende der vandrer rundt med fyldte tallerkener og kokke i hvide kitler, der dekorerer lækkerier til de besøgende.
Jørgen Kibsgaard fortæller om det seneste produkt, som han har store forventninger til. Flødebolleskallen. Odense Marcipan er en råvareleverandør, som ikke tidligere har solgt flødeboller. Nu leverer virksomheden så skallen.
Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
”Ideen opstod ved, at en slagter ringede ind til os og spurgte, hvordan pokker man laver en flødebolle. Det viste sig, at han solgte dem i slagterbutikken! Det måtte vi jo hjælpe ham med. Så vi lavede skallen til en flødebolle til ham og til de mange, der efterfølgende viste interesse,” siger salgschefen og fortsætter:
”Nu har jeg været rundt ved grossisterne og præsentere dem for flødebolleskallen. Den er blevet taget rigtig godt imod hos foodservice-sektoren, og mine grossistkunder har simpelthen været ellevilde. De kunne se muligheder, for de kender markedet og deres slutbrugere og ved, hvad der er in.”
Hvad forventer i at kunne omsætte på det her?
"Det tør jeg ikke udtale mig om endnu. Men interessen har været stor, så vi tror, det kan blive pænt. Vi skal kunne mærke det her på bundlinjen. Selvfølgelig er det de gamle produkter, der skal spæde stabilt til, men vi regner med at kunne mærke denne her.”
Italiensk investeringseventyr blev mareridt
Odense Marcipans største udfordring på hjemmemarkedet er den sundhedsbølge, der går sin gang igennem landet. Alligevel sælger virksomheden, hvad den skal herhjemme. Det er Kibsgaard taknemlig for - for et italiensk investeringseventyr, som Odense Gruppen kastede sig ud i i 2008, har taget hårdt på forretningen.
”Det har været vores store problem. Det er vores akilleshæl, og det suger stort set alt, hvad vi kan tjene af penge i Danmark,” siger salgschefen.
Købet af en tilsyneladende topmoderne marcipanfabrik, som leverer til konfektureindustrier i hele Europa, er set i bakspejlet en fejltagelse, mener Kibsgaard.
”De har haft nogle kæmpe problemer dernede. Det var først, da vi kom ind i det, vi opdagede alle de reklamationer, der lå og ventede på os. Det er man så ved at rydde op på nu og prøve at få det på sporet igen. Det har godt nok været en langvarig proces, og det har suget rigtig mange penge ud af os,” siger han.
Hvad der skal ske med det italienske projekt på sigt, ved Kibsgaard endnu ikke. Lige nu står den på at få de besøgendes øjne op for de nye produkter på hylderne, få talt med kunderne og forhåbentligt indgået nogle aftaler på Foodexpo 2014.
Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv