På Northside, Roskilde og Skanderborg festivalerne vil danskerne hen over sommeren kunne smage den sorte kolde drik, der tappes på bryggeri og sælges på flaske. Først i efteråret kan man finde den i butikkerne. Og det er ikke tilfældigt, at den først og fremmest lanceres til de unge, som er at finde på festivalpladserne.
”Vores store sats er at jage de unge forbrugere. Det har altid været de ældre, der drak mest kaffe. De unge drikker vand og energidrikke – det er lidt mere fancy end at stå med en kop kaffe. Derfor kører vi hårdt på ude på festivalerne i hele Danmark for at få fat på de unge mennesker,” siger han.
Til spørgsmålet om hvor stor koldbryggen kan blive for Peter Larsen Kaffe, er Claus Bertelsen forsigtig optimist:
”Det første år skal vi nok lige fortælle hr. og fru Danmark om koldbrygget kaffe, for 10 ud af 10 aner ikke, hvad det er. Men når de først har smagt det, tror jeg, de vil mene det er en fed kaffeoplevelse.”
Flytter cafeen ind på jobbet
Hos konkurrenten Frellsen Kaffe fortæller salgskonsulent Jes Højgaard om den seneste trend at flytte cafestemningen ind på virksomhederne.
”I dag vil mange gerne sætte pris på medarbejderne og giver f.eks. massage i arbejdstiden. Nu vil man også gerne have cafemiljøet indenfor i virksomheden. Folk er trætte af kolbekandekaffe og vil hellere have en god cafeoplevelse med frisk mælk,” siger han.
Frellsen betjener ca. 7.500 virksomheder i dag, og dem brander de den nye cafesetting over for. Det er en trend, som man nikker genkendende til hos Merrild Professional.
”Vi leverer et kaffesystem, hvor man overleverer kaffeserviceringen til os. Så står vi for alt omkring installation, operating, service og vedligehold. Hele balladen. Det er der økonomi i for virksomhederne. Det er en slags outsourcing af driften af kaffe, og det er vi meget obs på,” siger Per Sloth, national salgschef og fortsætter:
”Der er meget fokus på medarbejderpleje – også omkring kaffe. Derfor er det blevet en stor del af vores dagligdag at håndtere kaffe til virksomheder - både mindre og mellemstore, men i særdeleshed til de helt store virksomheder.”
Følg fødevareindustrien tæt - læs FødevareWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - tilmeld dig her!
Udover trenden med cafe-settings, melder kaffeudstillerne også om en efterspørgsel på mere friskbryg, flere espressokaffer og flere kombinationsmuligheder.
”Skulle man være lidt gammeldags, kan man måske sige, at Eva-maskinen nok har set sine sidste dage, i hvert fald når vi taler kaffe til professionelle. Og så er behovet i dag bare, at man skal have et større og bredere udvalg, end man kan lave på almindelig formalet kaffe,” siger Per Sloth.
Mærker optimismen i markedet
Hos konkurrenten BKI går man i 2014 efter at sikre kundernes loyalitet ved at kunne levere alle de forskellige kaffeløsninger, de måtte have brug for. Kunden kan være alt fra et hotel til et plejehjem eller et universitet og kan måske efterspørge tre eller fire forskellige kaffetilbud. Brasil Kaffe Import vil helst kunne levere dem alle.
”Vi går efter at være en totalleverandør, der kan det hele og lave en fuld service inden for varme drikke. Det gør vi ved, at vi har en teknisk afdeling, vores eget maskinagentur, eget kafferisteri og teblanderi. Hvis interessen her på messen holder, så får vi mange nye kunder på det,” siger business manager med ansvar for catering, Bent Hougaard.
Han mener, at der er ved at ske et stemningsskifte i markedet. Hvor virksomhedernes dagsorden nu igennem en årrække har stået på besparelser og nedgradering, oplever han, at der igen er begyndt at blive plads til produkter som kvalitetskaffe.
BKI sidder på ca. 30 pct. af cateringmarkedet og omsætter totalt for 5-600 mio. kr. årligt.
Dansk bageri forhandler med Starbucks
Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv
LA: Grotesk afgift på kold sodavand