En del af Watch Medier

FødevareWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
18.03.2014kl. 10.28

Det satser kaffekæmperne på i 2014

Koldbrygget kaffe til Danmarks ungdom og café-miljøer med espressomaskiner og helbønner til virksomheder, hospitaler og universiteter. Variationerne er store og målene for 2014 klare blandt Danmarks kaffemaestroer.
Foto: Majken Søndergaard Nielsen
AF MAJKEN SØNDERGAARD NIELSEN

HERNING:

En sælger råber baristaen bag Peter Larsen Kaffe’s stand op på bedste skoleitaliensk og bestiller en cappuccino. Adm. direktør Claus Bertelsen er omgivet af travlhed og samtaler om kaffe og business. Om to uger lancerer virksomheden sit seneste sats, som ikke tidligere er set i Danmark – koldbrygget kaffe.

”Den har aldrig været varmet, den er simpelthen lavet på koldt vand. I USA er det kæmpestort. Nu prøver vi at tage det med rundt på alle festivaler i Danmark fra 1. april,” siger han til FødevareWatch.

Kaffe i Danmark

Danmark er en af de mest kaffedrikkende nationer i verden.

Hver indbygger drikker i gennemsnit tre til fire kopper kaffe om dagen - mænd drikker lidt mere end kvinder.

Forbruget har været konstant for mænd de seneste år, mens forbruget for kvinder er let faldende. 86 pct. af alle mænd og 76 pct. af alle kvinder drikker kaffe.

Det er de 45-64-årige med grundskoleuddannelse som eneste uddannelse, der drikker mest kaffe.

Kilde: kaffeinfo.dk

På Northside, Roskilde og Skanderborg festivalerne vil danskerne hen over sommeren kunne smage den sorte kolde drik, der tappes på bryggeri og sælges på flaske. Først i efteråret kan man finde den i butikkerne. Og det er ikke tilfældigt, at den først og fremmest lanceres til de unge, som er at finde på festivalpladserne.

”Vores store sats er at jage de unge forbrugere. Det har altid været de ældre, der drak mest kaffe. De unge drikker vand og energidrikke – det er lidt mere fancy end at stå med en kop kaffe. Derfor kører vi hårdt på ude på festivalerne i hele Danmark for at få fat på de unge mennesker,” siger han.

Til spørgsmålet om hvor stor koldbryggen kan blive for Peter Larsen Kaffe, er Claus Bertelsen forsigtig optimist:

”Det første år skal vi nok lige fortælle hr. og fru Danmark om koldbrygget kaffe, for 10 ud af 10 aner ikke, hvad det er. Men når de først har smagt det, tror jeg, de vil mene det er en fed kaffeoplevelse.”

Flytter cafeen ind på jobbet

Hos konkurrenten Frellsen Kaffe fortæller salgskonsulent Jes Højgaard om den seneste trend at flytte cafestemningen ind på virksomhederne. 

”I dag vil mange gerne sætte pris på medarbejderne og giver f.eks. massage i arbejdstiden. Nu vil man også gerne have cafemiljøet indenfor i virksomheden. Folk er trætte af kolbekandekaffe og vil hellere have en god cafeoplevelse med frisk mælk,” siger han.

Frellsen betjener ca. 7.500 virksomheder i dag, og dem brander de den nye cafesetting over for. Det er en trend, som man nikker genkendende til hos Merrild Professional.

”Vi leverer et kaffesystem, hvor man overleverer kaffeserviceringen til os. Så står vi for alt omkring installation, operating, service og vedligehold. Hele balladen. Det er der økonomi i for virksomhederne. Det er en slags outsourcing af driften af kaffe, og det er vi meget obs på,” siger Per Sloth, national salgschef og fortsætter:

”Der er meget fokus på medarbejderpleje – også omkring kaffe. Derfor er det blevet en stor del af vores dagligdag at håndtere kaffe til virksomheder - både mindre og mellemstore, men i særdeleshed til de helt store virksomheder.”

Følg fødevareindustrien tæt - læs FødevareWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - tilmeld dig her!

Udover trenden med cafe-settings, melder kaffeudstillerne også om en efterspørgsel på mere friskbryg, flere espressokaffer og flere kombinationsmuligheder.

”Skulle man være lidt gammeldags, kan man måske sige, at Eva-maskinen nok har set sine sidste dage, i hvert fald når vi taler kaffe til professionelle. Og så er behovet i dag bare, at man skal have et større og bredere udvalg, end man kan lave på almindelig formalet kaffe,” siger Per Sloth.

Mærker optimismen i markedet

Hos konkurrenten BKI går man i 2014 efter at sikre kundernes loyalitet ved at kunne levere alle de forskellige kaffeløsninger, de måtte have brug for. Kunden kan være alt fra et hotel til et plejehjem eller et universitet og kan måske efterspørge tre eller fire forskellige kaffetilbud. Brasil Kaffe Import vil helst kunne levere dem alle.

”Vi går efter at være en totalleverandør, der kan det hele og lave en fuld service inden for varme drikke. Det gør vi ved, at vi har en teknisk afdeling, vores eget maskinagentur, eget kafferisteri og teblanderi. Hvis interessen her på messen holder, så får vi mange nye kunder på det,” siger business manager med ansvar for catering, Bent Hougaard.

Han mener, at der er ved at ske et stemningsskifte i markedet.  Hvor virksomhedernes dagsorden nu igennem en årrække har stået på besparelser og nedgradering, oplever han, at der igen er begyndt at blive plads til produkter som kvalitetskaffe.

BKI sidder på ca. 30 pct. af cateringmarkedet og omsætter totalt for 5-600 mio. kr. årligt.

Dansk bageri forhandler med Starbucks 

Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv

LA: Grotesk afgift på kold sodavand 

Relaterede artikler:

  • Foto: Peter Hove Olesen

    Dansk bageri forhandler med Starbucks

  • Iværksætter revolutionerer cateringgigants online-liv

  • Foto: Niels Christensen

    LA: Grotesk afgift på kold sodavand

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Morten Schärfe
Fødevarer

Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere

Overblik: I ugen hvor Fødevarestyrelsens frist for dokumentation udløb stjal en anden nyhed spotlyset: Skare-koncernen blev erklæret konkurs med undtagelse af pålægsafdelingen. Læs overblikket over ugens forløb her.
  • Tillidsmand: Skare Meat Packers begæret konkurs
  • NNF: Skares medarbejdere bedt om at gå i venteposition

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning
Fødevarer

Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os

For abonnenter

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Skare-kurator: Vi arbejder på et salg

For abonnenter

Foto: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter

For abonnenter

Foto: Mathilde Bech/JPA
Foodservice

Kampen om fødevareleverancer til 77 kommuner er begyndt

For abonnenter

Nyt samarbejde om ærter til dyrkning, skal skabe vækst hos Sejet Planteforædling. | Foto: Mik Eskestad/MAG
Fødevarer

Planteforædler køber landbrugsjord og satser mere på ærter

For abonnenter

Læs også

Foto: Lars Skaaning / Ritzau Scanpix
Fødevarer

Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter

Tönnies-koncernen er ikke i markedet for at tilkøbe danske pålægs- eller kødproduktion fra den konkursramte Skare-koncern, melder formand. Danish Crown afviser at kommentere.

For abonnenter

Foto: Gorm Olesen
Fødevarer

Skare-kurator: Vi arbejder på et salg

Der arbejdes på et salg af hele eller væsentlige dele af Skare-koncernen, og kurator melder allerede om en del interesserede købere.

For abonnenter

Foto: Mads Nissen
Fødevarer

Gitte Skare er fortid i Dansk Industri

Gitte Skare trækker sig som formand for Fødevareindsutriens Arbejdsgiverforening, som næstformand i DI Fødevarers branchebestyrelse og som medlem i DI’s hovedbestyrelse.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Ugen i Skare-koncernen: dokumentmangel, konkurser og købere – 3. feb.
  • Planteforædler køber landbrugsjord og satser mere på ærter – 3. feb.
  • Dansk juicekæde betaler millionforlig i USA i sag om kønsdiskriminering – 3. feb.
  • Skare-kurator: Vi arbejder på et salg – 3. feb.
  • Konkurrent melder pas på at købe Skare-aktiviteter – 3. feb.
  • Fødevarestyrelsen: Skare-sagen fortsætter hos os – 3. feb.
  • Foodtech-virksomhed reviderer strategi efter fejlslået investorjagt – 3. feb.
  • De globale fødevarepriser falder for tiende måned i træk – 3. feb.
  • Rokade i direktionen hos Hanegal-ejer – 3. feb.
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater – 3. feb.
  • Kampen om fødevareleverancer til 77 kommuner er begyndt – 3. feb.
  • Salling Group-topchef ser flere årsager til detailopbrud – 3. feb.
  • Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel – 3. feb.
  • Hun tager springet fra troperne til topstilling i Grønland – 3. feb.
  • Danskere står i spidsen for at gøre EU’s fødevaresystem grønnere – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Head of Business Development

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Produktionsteknisk Inspektør til Tican i Brørup

  • Adm. Direktør til SEGES Innovation p/s

Se flere jobs

Kolofon

FødevareWatch
Søg

Sektioner

  • Fødevarer
  • Drikkevarer
  • Detail
  • Fiskeri
  • Servering
  • Foodservice
  • International
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Stine Skriver

stine.skriver@fwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8424

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Job

Abonnement

Prøv FødevareWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

fodevarewatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7443

Læs mere om abonnement her

Adresse

FødevareWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8388

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © FødevareWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
FødevareWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge