Hvis danske forbrugere skal spise mere grønt og bæredygtigt, er det nødvendigt at udforme et klimamærke, der tager udgangspunkt i forbrugernes behov for vejledning og information om at træffe bæredygtige valg.
Det skriver Frederik Madsen, sekretariatschef for foreningen Plantebranchen, i et debatindlæg i Altinget.
Sekretariatschefen henviser til, at kun 0,3 pct. af forbrugere ifølge Forbrugerrådet Tænks barometermåling vælger plantebaserede varianter, trods 62 pct. gerne vil købe mere bæredygtigt.
Årsagen skyldes ifølge målingen, at mange forbrugere mangler information og vejledning til at købe bæredygtigt, og derfor skal et klimamærke først og fremmest informere og vejlede forbrugerne - ikke tage hensyn til producenters ønske om innovation.
”Hvis det hakkede oksekød skal skiftes ud med linser, er det ikke nok ”bare” at klimamærke. Der må også vejledning til. Det kalder på en helt anden og større opgave end at få befolkningen til at købe økologisk eller spise mere fuldkorn,” skriver Frederik Madsen i indlægget.
Fødevaredanmark: Producenter skal kunne belønnes for at lave klimavenlige produkter
Forbrugerrådet Tænk opfordrer til forbrugervenligt klimamærke med farvekoder
Concito: Opret en klimadatabase over fødevarer