Klimamærke skal primært informere og vejlede forbrugere mener grøn organisation

Ifølge en forbrugerundersøgelse køber kun få bæredygtigt. Det kalder på bedre information og vejledning, mener Plantebranchen.
Foto: Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard
af ASGER SKOVDAL JEPSEN

Hvis danske forbrugere skal spise mere grønt og bæredygtigt, er det nødvendigt at udforme et klimamærke, der tager udgangspunkt i forbrugernes behov for vejledning og information om at træffe bæredygtige valg.

Det skriver Frederik Madsen, sekretariatschef for foreningen Plantebranchen, i et debatindlæg i Altinget.

Sekretariatschefen henviser til, at kun 0,3 pct. af forbrugere ifølge Forbrugerrådet Tænks barometermåling vælger plantebaserede varianter, trods 62 pct. gerne vil købe mere bæredygtigt.

Årsagen skyldes ifølge målingen, at mange forbrugere mangler information og vejledning til at købe bæredygtigt, og derfor skal et klimamærke først og fremmest informere og vejlede forbrugerne - ikke tage hensyn til producenters ønske om innovation.

”Hvis det hakkede oksekød skal skiftes ud med linser, er det ikke nok ”bare” at klimamærke. Der må også vejledning til. Det kalder på en helt anden og større opgave end at få befolkningen til at købe økologisk eller spise mere fuldkorn,” skriver Frederik Madsen i indlægget.

Fødevaredanmark: Producenter skal kunne belønnes for at lave klimavenlige produkter

Forbrugerrådet Tænk opfordrer til forbrugervenligt klimamærke med farvekoder

Concito: Opret en klimadatabase over fødevarer

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter