FødevareWatch

Forbrugerrådet Tænk opfordrer til forbrugervenligt klimamærke med farvekoder

Et klimamærke på fødevarer skal udformes med en farveskala, så forbrugere let kan se klimaaftryk på de enkelte fødevarer, mener Forbrugerrådet Tænks politiske chef.

Foto: Annika Byrde

Et klimamærke på fødevarer bør i videst muligt omfang udformes, så fødevarernes klimaaftryk let kan afkodes af hensyn til forbrugerne.

Det skriver Karin Breck, politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, i et debatindlæg i Altinget.

Ifølge hende skal klimamærket indeholde en skala med fem trin og farvekoder lig energimærkningen af hårde hvidevarer, så forbrugerne let kan skelne fødevarekategorier fra hinanden.

Samtidig skal mærket understøttes af forbrugertests for at se, om mærket virker, og klimadata for alle fødevarers CO2-aftryk målt efter 100 gram fødevare, så forbrugerne kan træffe valg på et oplyst grundlag.

”For når forbrugeren er modtageren, må mærket selvfølgelig også udformes med forbrugeren i centrum,” skriver Karin Breck i indlægget.

Concito: Opret en klimadatabase over fødevarer

Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad

Naturli tager næste skridt i klimamærkning

Mere fra FødevareWatch

Gynger og karruseller på Chr Hansens fødevaremarkeder

Mens kvartalstallene i stor stil ligger indenfor skiven, er der store forskelle at finde på ingredienskoncernens markeder på fødevareområdet. Nordamerika kører for fuld damp, mens Kina er bremset mere op på yoghurtfronten som følge af pandemien.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

FødevareWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier