Et klimamærke på fødevarer bør i videst muligt omfang udformes, så fødevarernes klimaaftryk let kan afkodes af hensyn til forbrugerne.
Det skriver Karin Breck, politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, i et debatindlæg i Altinget.
Ifølge hende skal klimamærket indeholde en skala med fem trin og farvekoder lig energimærkningen af hårde hvidevarer, så forbrugerne let kan skelne fødevarekategorier fra hinanden.
Samtidig skal mærket understøttes af forbrugertests for at se, om mærket virker, og klimadata for alle fødevarers CO2-aftryk målt efter 100 gram fødevare, så forbrugerne kan træffe valg på et oplyst grundlag.
”For når forbrugeren er modtageren, må mærket selvfølgelig også udformes med forbrugeren i centrum,” skriver Karin Breck i indlægget.
Concito: Opret en klimadatabase over fødevarer
Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad
Naturli tager næste skridt i klimamærkning