Forbrugerrådet Tænk opfordrer til forbrugervenligt klimamærke med farvekoder

Et klimamærke på fødevarer skal udformes med en farveskala, så forbrugere let kan se klimaaftryk på de enkelte fødevarer, mener Forbrugerrådet Tænks politiske chef.
Foto: Annika Byrde
Foto: Annika Byrde
af ASGER SKOVDAL JEPSEN

Et klimamærke på fødevarer bør i videst muligt omfang udformes, så fødevarernes klimaaftryk let kan afkodes af hensyn til forbrugerne.

Det skriver Karin Breck, politisk chef i Forbrugerrådet Tænk, i et debatindlæg i Altinget.

Ifølge hende skal klimamærket indeholde en skala med fem trin og farvekoder lig energimærkningen af hårde hvidevarer, så forbrugerne let kan skelne fødevarekategorier fra hinanden.

Samtidig skal mærket understøttes af forbrugertests for at se, om mærket virker, og klimadata for alle fødevarers CO2-aftryk målt efter 100 gram fødevare, så forbrugerne kan træffe valg på et oplyst grundlag.

”For når forbrugeren er modtageren, må mærket selvfølgelig også udformes med forbrugeren i centrum,” skriver Karin Breck i indlægget.

Concito: Opret en klimadatabase over fødevarer

Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad

Naturli tager næste skridt i klimamærkning

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter