Concito: Opret en klimadatabase over fødevarer

Databasen skal oplyse fødevareproducenter og forbrugere om fødevarers klimaaftryk.
Foto: Annika Byrde
Foto: Annika Byrde
af ASGER SKOVDAL JEPSEN

For at kunne udvikle et klimamærke på supermarkedernes fødevarer bør der etableres en officiel klimadatabase.

Det skriver Michael Minter, programchef for tænketanken Concito, i et debatindlæg i Altinget.

Klimadatabasen skal ifølge Concito være et værktøj, der kan oplyse fødevarevirksomheder og forbrugere om fødevarers klimaaftryk, og som kan fremme klimavenlige madvaner. Databasen skal samtidig være et incitament for fødevareproducenter til klimaforbedringer af deres produkter.

”Det er vigtigt for troværdigheden, at den officielle klimadatabase bliver en videnskabeligt funderet klimadatabase udført af relevante forskere og eksperter, og ikke et forhandlet resultat baseret på konsensus mellem de stærkeste interessenter i fødevarebranchen,” siger Michael Minter.

Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad

Naturli tager næste skridt i klimamærkning

Programmet er klar: Madens Folkemøde vil fokusere på de store spørgsmål i fødevarebranchen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Photo: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter