
For at kunne udvikle et klimamærke på supermarkedernes fødevarer bør der etableres en officiel klimadatabase.
Det skriver Michael Minter, programchef for tænketanken Concito, i et debatindlæg i Altinget.
Klimadatabasen skal ifølge Concito være et værktøj, der kan oplyse fødevarevirksomheder og forbrugere om fødevarers klimaaftryk, og som kan fremme klimavenlige madvaner. Databasen skal samtidig være et incitament for fødevareproducenter til klimaforbedringer af deres produkter.
”Det er vigtigt for troværdigheden, at den officielle klimadatabase bliver en videnskabeligt funderet klimadatabase udført af relevante forskere og eksperter, og ikke et forhandlet resultat baseret på konsensus mellem de stærkeste interessenter i fødevarebranchen,” siger Michael Minter.
Aarhusianske Kvickly-kunder tester nyt klimamærke på mad
Naturli tager næste skridt i klimamærkning
Programmet er klar: Madens Folkemøde vil fokusere på de store spørgsmål i fødevarebranchen
Mere fra FødevareWatch
Maltdirektør efter værste år i årtier: "Det er meget ubehageligt"
Udfordringerne har aldrig været større i Sophus Fuglsang Export-Maltfabriks over hundredårige lange virke, som i det seneste år. Det nye regnskab viser største dyk på bundlinjen i topchefens hukommelse. Virksomheden er dog godt polstret, forsikrer han, men han frygter den usikkerhed, som energikrisen lige nu medfører.