Cocio har fået ny direktør

Arla-enheden Cocio, der i dag hedder Milk Based Beverages og som sidste år producerede hele 250 millioner Starbucks-enheder, har fået ny chef, der skal fortsætte vækstrejsen inden for kaffe-, kakao- og proteindrikke.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Der har været stoledans om chefpladserne i Arla de seneste måneder. Koncernens forretningsenhed Milk Based Beverages, der bl.a. omfatter Cocio-brandet og Arlas partnerskab med Starbucks, har nemlig fået ny direktør i form af Christian Fischer, der indtil januar var ansvarlig for Lurpak-brandet i alle mejerikoncernens markeder.

Christian Fischer tiltrådte i starten af januar og har nu haft en par måneder til at få overblik over forretningen, som der er store ambitioner for og som i 2021 havde en vækst i salget af Starbucks-produkter på 33,8 pct.

”Det er en spændende forretning, for der er meget vækstpotentiale. Der sker meget hos Milk Based Beverages, hvor særligt ready to drink-segmentet stiger støt. Starbucks har en høj vækstrate med 25 pct. om året, og det skal vi blive ved med at dyrke,” siger Christian Fischer og fortsætter:

”Vi har jo lige afsluttet den nye strategi for koncernen, hvor mælkebaserede drikke er et af vækstbenene. Foruden at arbejde med Starbucks- og Cocio-brandet kommer vi fremover også til at arbejde mere med proteindrikke. I dag er Arla store på yoghurt og drikkeyoghurt med et højt proteinindhold, men vi pønser på at lancere nye produkter, hvor de mælkebaserede proteindrikke er i fokus.”

Samlet nåede man på Cocio-fabrikken i Esbjerg sidste år at producere hele 250 millioner Starbucks-enheder, som del af den af den 21 lange aftale, som man indgik i 2018. 2021-produktionen var mere end 100 millioner enheder større end i 2019, og i investeringsplanen på i alt 4,5 mia. kr. indgår en udvidelse af Esbjerg Mejeri.

Christian Fischer har sammenlagt været i Arla i mere end otte år, hvor han også har været ansvarlig for koncernens Castello-forretning. Før det har arbejdede han 13 år i Unilever-koncernen.

Forfremmelse til Lurpak

Christian Fischer har overtaget jobbet efter Rasmus Malmbak Kjeldsen, der i samme omgang startede i en anden Arla-afdeling nemlig Rest of World, der står for salget i bl.a. Grækenland og Italien. Han nåede at sidde på chefposten i Cocio i lidt over halvandet år.

Samtidig er det endnu et velkendt Arla-ansigt, der nu har ansvaret for Lurpak-forretningen, i form af Elena Marchenko, der er godt kendt i fødevarebranchen med en fortid i både Baltika Breweries og Carlsberg oveni mere end seks års erfaring i Arla Foods. Hun kommer fra en stilling som global marketing director i selvsamme forretning, som Christian Fischer træder ind i, nemlig Milk Based Beverages.

”Lurpak er et fantastisk brand og har det sidste år ligget rekordhøjt i salget. Vi solgte 115.000 tons Lurpak i 2021, hvor jeg tror, at covid-19 betød, at flere bagte og lavede mad derhjemme. Der er en spændende forretning, som Elena overtager,” siger Christian Fischer om skiftet.

Lurpak er repræsenteret i 95 lande og havde i 2021 en vækst på 0,5 pct. mod en vækst i 2020 på 13,2 pct. kraftigt båret frem af hjemmespisende under corona. Lurpak-brandet omsatte for 4,6 mia. kr. i 2021, imens det lille Castello-brand så en vækst på 6,1 pct. og samlet omsatte for knap 1,3 mia. kr. Her var det salg i USA, der trak op.

Juicekoncern vil forny Rynkeby-brandet

Virksomheder rammes af rekordstigninger i importpriser

Bryggeri-stifter hyrede privatdetektiver mod ansatte

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter