Der har været stoledans om chefpladserne i Arla de seneste måneder. Koncernens forretningsenhed Milk Based Beverages, der bl.a. omfatter Cocio-brandet og Arlas partnerskab med Starbucks, har nemlig fået ny direktør i form af Christian Fischer, der indtil januar var ansvarlig for Lurpak-brandet i alle mejerikoncernens markeder.
Christian Fischer tiltrådte i starten af januar og har nu haft en par måneder til at få overblik over forretningen, som der er store ambitioner for og som i 2021 havde en vækst i salget af Starbucks-produkter på 33,8 pct.
”Det er en spændende forretning, for der er meget vækstpotentiale. Der sker meget hos Milk Based Beverages, hvor særligt ready to drink-segmentet stiger støt. Starbucks har en høj vækstrate med 25 pct. om året, og det skal vi blive ved med at dyrke,” siger Christian Fischer og fortsætter:
”Vi har jo lige afsluttet den nye strategi for koncernen, hvor mælkebaserede drikke er et af vækstbenene. Foruden at arbejde med Starbucks- og Cocio-brandet kommer vi fremover også til at arbejde mere med proteindrikke. I dag er Arla store på yoghurt og drikkeyoghurt med et højt proteinindhold, men vi pønser på at lancere nye produkter, hvor de mælkebaserede proteindrikke er i fokus.”
Samlet nåede man på Cocio-fabrikken i Esbjerg sidste år at producere hele 250 millioner Starbucks-enheder, som del af den af den 21 lange aftale, som man indgik i 2018. 2021-produktionen var mere end 100 millioner enheder større end i 2019, og i investeringsplanen på i alt 4,5 mia. kr. indgår en udvidelse af Esbjerg Mejeri.
Christian Fischer har sammenlagt været i Arla i mere end otte år, hvor han også har været ansvarlig for koncernens Castello-forretning. Før det har arbejdede han 13 år i Unilever-koncernen.
Forfremmelse til Lurpak
Christian Fischer har overtaget jobbet efter Rasmus Malmbak Kjeldsen, der i samme omgang startede i en anden Arla-afdeling nemlig Rest of World, der står for salget i bl.a. Grækenland og Italien. Han nåede at sidde på chefposten i Cocio i lidt over halvandet år.
Samtidig er det endnu et velkendt Arla-ansigt, der nu har ansvaret for Lurpak-forretningen, i form af Elena Marchenko, der er godt kendt i fødevarebranchen med en fortid i både Baltika Breweries og Carlsberg oveni mere end seks års erfaring i Arla Foods. Hun kommer fra en stilling som global marketing director i selvsamme forretning, som Christian Fischer træder ind i, nemlig Milk Based Beverages.
”Lurpak er et fantastisk brand og har det sidste år ligget rekordhøjt i salget. Vi solgte 115.000 tons Lurpak i 2021, hvor jeg tror, at covid-19 betød, at flere bagte og lavede mad derhjemme. Der er en spændende forretning, som Elena overtager,” siger Christian Fischer om skiftet.
Lurpak er repræsenteret i 95 lande og havde i 2021 en vækst på 0,5 pct. mod en vækst i 2020 på 13,2 pct. kraftigt båret frem af hjemmespisende under corona. Lurpak-brandet omsatte for 4,6 mia. kr. i 2021, imens det lille Castello-brand så en vækst på 6,1 pct. og samlet omsatte for knap 1,3 mia. kr. Her var det salg i USA, der trak op.
Juicekoncern vil forny Rynkeby-brandet
Virksomheder rammes af rekordstigninger i importpriser
Bryggeri-stifter hyrede privatdetektiver mod ansatte