Arlas nye hjemmemarked er mejerikoncernens vigtige sprinter

Arla har traditionelt haft meget stort fokus på salg i særligt Danmark, Sverige og Storbritannien, men som led i den nye 2026-strategi skyder et fjerde hjemmemarked frem, og det med stor hast.

Med markante investeringer, fabrikker og store licensaftaler har Mellemøsten og Nordafrika i de senere år fået en stadig større pondus i Arlas store vægtskål.

Alene i de seneste to regnskabsår er salget af brandede Arla-produkter vokset 25 pct. og samlet udgør Mena-området nu 35 pct. af Arlas samlede omsætning uden for Europa på 15,6 mia. kr. Det svarer i runde tal til 5,5 mia. kr.

Historisk har det været gennem salget af Puck-oste, at Arla har fået ranet kendskabsgrad til sig, men i de senere år har Arla-brandet og senest samarbejdsaftaler med Kraft og Starbucks sendt aktiviteterne og forventningerne i vejret.

Ifølge koncerndirektør for Arla International, Simon Stevens, rykkede regionen også i 2021, og selvom det langt fra var på 2020-niveau, er det ifølge ham helt tydeligt, at de seneste års arbejde bærer frugt.

”Vi så i 2021 en del af den medvind, som vi havde i 2020, blive til modvind, men det til trods voksede Mena-forretningen med 5,2 pct., hvilket var over vores forventninger,” siger han og holder de to seneste års vækst op mod en normal vækstrate på omkring 6 pct. i regionen.

Simon Stevens er direktør for Arlas forretning uden for Europa og dermed også for arbejdet i Mellemøsten og Afrika. | Foto: PR
Simon Stevens er direktør for Arlas forretning uden for Europa og dermed også for arbejdet i Mellemøsten og Afrika. | Foto: PR

”Med en vækst på 20 pct. i vores internationale forretning mod en forventning på omkring 14 pct. og en 25 pct. vækst i Mena-regionen, hvor forventningen ville have været på omkring 12 pct. for de to år, så er vi et stykke foran, og det er vi selvfølgelig glade for,” tilføjer Simon Stevens.

Fjerde hjemmemarked vokset frem

Den store medvind i 2020 var ligesom i andre Arla-markeder drevet af, at store nedlukninger, som sendte folk i supermarkeder og hjem i egne køkkener. Det satte sig med det samme i salget af bl.a. Lurpak og Puck, som steg voldsomt.

Modsat så koncernen i 2021 efterspørgselsopturen afløst af en mindre modvind forårsaget af først perioder med nedlukninger i bl.a. foodservice og i lufthavne og siden også af den inflationsbølge, som er skyllet ind i over fødevarepriserne.

Som led i den nye Arla-strategi kaldet Future26 er Mena rykket frem som et fire kernemarkeder, der satses ekstra på. Og mens det i de europæiske kernemarkeder Danmark, Sverige og England er mindre med muligheder for store mejerigennembrud, er der gode muligheder i særligt Mellemøsten - men også i den endnu uopdyrkede lomme i Nordafrika.

I Manama i Bahrain har Arla investeret flere hundrede mio. kr. siden koncernen i 2019 opkøbte en smelteosteforretning i Mellemøsten og Nordafrika fra Mondeléz International, og siden er den udvidet for op imod 400 mio. kr.

Produktionen på fabrikken er firedoblet, så man i dag kan lave 80.000 ton ost om året, og dermed er faciliteten blandt de tre største ostefabrikker i Arla-regi. Ligeledes har Arla foretaget ”signifikante investeringer” i den produktion, der finder sted i Riyadh i Saudi Arabien, hvor al produktion af Starbucks-produkter til salg i området finder sted.

Lokal produktion af stor betydning

Som del af satsningen i Bahrain rykkede Arla produktionen af 26.000 ton smelteost fra danske Bislev til anlæg i syd, og derudover flyttede man også produktion af 18.000 ton steriliseret fløde fra Svenstrup-anlægget AKAFA.

Netop arbejdet med at øge produktionerne lokalt udenfor Europa vokser sig til en større fordel i en tid, hvor energipriserne i Europa banker i vejret - senest forstærket af krisen og krigen i Ukraine.

Kan en løsning være at flytte mere produktion til Mellemøsten?

”Det er netop det, som vi har gjort, og det har jo her vist sig at være nogle investeringer, som er foretaget på det helt rigtige tidspunkt. Om vi kan gøre mere på den front, det kan vi potentielt godt, men investeringer i den størrelsesorden skal tænkes igennem og planlægges lang tid i forvejen,” siger Simon Stevens, der tilføjer, at udnyttelsesgraden i de nuværende anlæg er høj, og dermed er effektiviteten det også.

Videre forklarer direktøren for Arla International, at man med de lokale produktioner også sikrer sig en bedre plads og ikke mindst arbejdsro i markedet.

”Vi investerede i at bygge de her to produktions-hubs, og det er også noget, som strategisk sender et vigtigt signal til myndighederne i de lande, at vi med lokale produktioner gerne vil mere,” siger Simon Stevens og tilføjer:

”Det er ikke muligt at sætte tal på, hvad fordelen i at have lokale produktion er, men der ingen tvivl om, at man står langt stærkere hos regeringer, når man viser, at man også vil investere i en region.”

To markeder i øst og vest skal levere mere til Arla

Egyptens voksende middelklasse kan give gevinst for Arla

Sydøstasien skal fylde mere i Arlas vækstmotor

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter