Sydøstasien skal fylde mere i Arlas vækstmotor

Arlas internationale forretninger udenfor Europa skal levere de højeste vækstrater i de kommende år. Mejerikoncernens internationale chef kigger forventningsfuldt mod Sydøstasien og specielt Bangladesh som nyt topmarked. Der er fortsat forventning om pæn fremgang i Mellemøsten.
Foto: Mahmud Hossain Opu/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Mahmud Hossain Opu/AP/Ritzau Scanpix

Mejerikoncernen Arla kigger ud i verden for at finde nye vækstveje.

I den nye strategiplan for de kommende fem år står Arla International øverst på vækstlisten med en forventet årlig vækst i niveauet 5-7 pct. - og forretningsområdet fyldte i 2020 knap 24 pct. af den samlede Arla-omsætning.

Hvor Mellemøsten de senere år har trukket fra og i dag er et kernemarked for Arla på linje med hjemlandet, spejdes der ude i Asien efter de kommende vækstmotorer.

Koncerndirektør Simon Stevens fra Arla International peger på Sydøstasien og især Bangladesh som et spændende fokusområde, hvor der står tocifrede vækstrater på menuen. Her er mælkepulverbrandet Arla Dano den store sællert.

"Mejeriprodukter er blevet en større del af befolkningens fødevareindtag, og med stigende befolkningsrater og større velstand peger alle ting i regionen i positiv retning for os. Sydøstasien er en meget attraktiv region for os," siger Simon Stevens. Regionen er ifølge ham nu verdens tredjestørste mejeriområde i verden efter Nordamerika og Kina.

Og med 160 millioner indbyggere i Bangladesh og en stærk position på markedet ser den internationale chef store perspektiver.

"Vi har store forventninger til Bangladesh, der historisk set er vokset med 10 pct. årligt for os, men i år er det 25 pct., og planen er at tage vores Arla Dano-brand ind i parallelle kategorier, hvilket vil komme på toppen af denne vækst," siger Simon Stevens.

Foto: PR
Foto: PR

Flytter sig hastigt

Han forventer, at Bangladesh indenfor fem år flytter op i top-5 blandt markederne i Arla International, mens det i dag er i top-10. Strategien bliver dog ikke i første omgang at føre andre brands som Lurpak eller Castello ind på markedet, da høje importafgifter er en hæmsko.

For at nå de forventede tocifrede vækstrater i den sydøstasiatiske region kigger Arla også i retning af Filippinerne, hvor mejerikoncernen ifølge Simon Stevens har en "god forretning med stærke brands", og hvor potentialet er stort, idet Filippinerne importerer en stor del af mejerivarerne. Arla International-chefen betegner øriget som "måske det næste Bangladesh".

Mens Bangladesh og Singapore handler om at ramme den brede befolkning med ernæringsrigtige produkter, er Arlas fokus på storbyer som Singapore og hongkong i premiumskalaen med produkter som Lurpak og Starbucks, der matcher den højere velstand.

Simon Stevens ønsker ikke at sætte et konkret mål på, hvor meget International-forretningen kommer til at fylde i Arla ved afslutningen af strategiperioden i 2026, men med de forventede vækstrater in mente afviser han ikke, at man kommer i nærheden af 30 pct. af den samlede Arla-omsætning.

Foruden Sydøstasien forventes der også tocifrede vækstrater i Vestafrika og Kina, mens de mere modne Arla-markeder i Mellemøsten og Nordamerika ventes at levere etcifrede vækstrater i de kommende år.

Asiatisk vækst

I forbindelse med præsentationen af Arla-strategien tidligere i dag understregede Arla-topchef Peder Tuborgh det oplagte fokus på Asien, idet den samlede globale efterspørgsel efter mejeriprodukter ventes at blive moderat, og der er meget mere fart på i de egne af verden med stor befolkningstilvækst.

"Vi ser klare demografiske trends i verden, der er i vores favør, fordi mejerivarer har mange fordele som fødevare. Efterspørgslen vil fortsætte med at vokse globalt med 2 pct årligt," sagde topchef Peder Tuborgh.

Han henviste til, at væksten i salget af mejerivarer i Asien frem til 2026 forventes at udgøre næsten halvdelen af en samlet global fremgang på 54 mia. euro. Derudover anslår analysevirksomheden Euromonitor, at særligt salget i Vesteuropa og Mellemøsten og Afrika vil vokse markant i årene, der kommer.

Mellemøsten får meget mere smag for dansk økologi 

Egyptens voksende middelklasse kan give gevinst for Arla

Drikkeklare Starbucks giver Arla mere kant i Mellemøsten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter