Danskerne tager museskridt i retning af flere plantemåltider

Der er langt mellem de plantebaserede måltider herhjemme, mens lande som Tyskland og Storbritannien tager større skridt. Vi skal have staten og detailhandlen meget mere på banen, lyder det fra Plantebranchen.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Det bliver lettere dag for dag at skifte hakkebøffen ud med en linseret eller plantepølser, efterhånden som flere alternative proteinprodukter dukker op. Senest har kødkoncernen Danish Crown gået plantevejen med ny produktserie.

Men gennembruddet venter stadig på sig på de danske tallerkener, mens tyskerne og briterne i højere grad omfavner de nyere plantetrends.

Ifølge en måling fra analyseinstituttet Wilke for Fødevarewatch kort før jul svarer blot 6 pct., at de køber kødalternativer hver uge, og 7 pct. at de køber det flere gange om måneden. De tal har ikke rykket nævneværdigt på sig i tre målinger i løbet af 2021.

Hos brancheforeningen Plantebranchen ser man også gerne meget mere tryk på markedet for plantebaserede fødevarer, men peger på, at staten, detailhandlen og foodservice i langt højere grad skal rubbe neglene, for at der sker noget herhjemme.

"Vi er bagud i Danmark, og der er masser af arbejde forude, men hvis det offentlige vil gå foran med plantebaserede alternativer i de mange offentlige måltider, vil det skabe et marked og få gang i tingene," siger sekretariatschef Frederik Madsen.

Mens indkøbene af plantebaserede kødalternativer fortsat er i det små, svarer 21 pct. af de adspurgte omvendt, at de spiser kødfrie aftenmåltider flere gange om ugen.

Savner mere mod

Plantebranchen peger på, at man skal have detailbutikkerne til at inspirere meget mere og turde satse hårdere på de klimavenlige, plantebaserede varer.

"I detailhandlen mangler der en større satsning på området. For det kan rykke rigtigt meget, hvis man i stedet for tre mørbrader for 89 kr. var mere oppe på dupperne med at promovere de plantebaserede produkter og vise opskrifter på, hvordan vi lærer at bruge linser og bønner," siger Frederik Madsen.

 

I november pegede en stor europæisk analyse af det plantebaserede marked under navnet Smart Protein på, at danskerne sakker bagud i forhold til lande som Tyskland, Storbritannien og Holland.

Her svarer 33 pct. af de adspurgte danskere, at de forventer mindre kød på tallerkenen, mens hele 67 pct. svarer, at de enten vil spise den samme mængde kød eller mere det kommende halvår.

Handler om at smage det

I den nye Wilke-måling er der spurgt til vigtigheden af, at de købte fødevarer er klimavenlige - og her er 44 pct enten "helt enig" eller "enig" i udsagnet, mens hele 42 hverken er enig eller uenig.

Derfor peger Frederik Madsen også på, at man skal have overbevist mange flere forbrugere og ikke mindst spisende i landets mange kantiner om at alternativer - i form af plantebaserede måltider - er værd at tage på tallerkenen.

"Man er nødt til at få folk til at prøve det her, og derfor skal vi have kantiner rundt omkring og hele foodserviceområdet til at vise, hvor lækkert det plantebaserede er, og komme forbi fordommene,". siger sekretaritschefen.

Danskere sakker bagud på det europæiske marked for plantebaseret kost

Plantebøffer skal skubbe Organic Plant Protein mere frem i rampelyset 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også