Brugen af de såkaldte klimakreditter til at nedbringe virksomhedernes samlede klimaaftryk har længe været til debat og Arla har senest stået skud for kras kritik i Politiken.
Nu uddyber mejerikoncernen på Linkedin for at forklare og forsvare selskabets klimakampagne - og opfordrer til, at der bliver sat ens standarder op.
"Vi står lige nu i en situation, hvor vi har fulgt alle gældende regler og standarder for vores køb af klimakreditter og for vores markedsføring. Vi har valgt projekter fra øverste hylde, der er valideret af tredjepart og verificeret efter standarder, der anses for brancheførende," lyder meldingen fra pressechef Jesper Skovlund og fortsætter:
"Alligevel kan vi konstatere, at der er dem, der mener, at vi ’greenwasher’. Det er helt enkelt en uholdbar situation for os som virksomhed. Vi mener, at der er brug for klare fælles retningslinjer, som alle parter anerkender og respekterer, så vi kan bruge kræfterne på klimahandling i stedet for klimaskænderier."
Dele af Arlas klimaskov er fældet eller brændt
Arla holder fast i brugen af klimakreditmodellen, der ifølge eget udsagn benyttes til den økologiske mælk "Arla ØKO CO2e-neutral kompenseret med klimakreditter".