Palsgaard peger stort plantepotentiale ud i analyse

Ingredienskoncernen har analyseret forbrugernes tilgang til plantebaserede fødevarer i en håndfuld lande og ser et stort skifte under pandemien og en retning mod et betydeligt marked.
Foto: PR/shutterstock
Foto: PR/shutterstock

Forbrugerne efterspørger i stigende grad plantebaserede alternativer til mælk, yoghurt og frosne desserter.

Ingredienskoncernen Palsgaard har gennemført en forbrugerundersøgelse, der præsenteres på ingredienskonferencen FI Europe mandag, og som har sat fokus på udviklingen under pandemien, skriver Palsgaard i en pressemeddelelse.

Juelsminde-selskabets analyse viser, at 44 pct. af forbrugerne svarer, at de har købt mere plantebaseret i kategorierne mælkealternativer, yoghurt samt desserter uden mejeriprodukter siden begyndelsen af pandemien.

Forbrugerne peger i stor stil på, at deres bevæggrunde for at vælge plantebaserede produkter er sundhed. Hele 75,4 pct. nævner sundhed som argument, mens 51,3 pct. peger på smag, og 45,8 pct. peger på klima og bæredygtighed som det vigtigste for deres valg af plantemad.

"Begyndelsen af COVID-19 ser ud til at have udløst større interesse på markedet for plantebaserede fødevarer og drikkevarer. Det kan skyldes, at pandemien har ført til et større fokus på sundhed generelt og på miljøet," udtaler Haydee Carlos, Palsgaards direktør for området.

Hun peger på et betydeligt potentiale på denne del af fødevareindustrien.

"Samtidig er den plantebaserede sektor i hastig udvikling, så der er flere og flere nye produkter derude, som forbrugerne kan udforske."

Foto: PR
Foto: PR

Palsgaard, der har 620 ansatte og er til stede i 17 lande, udvikler og er storleverandør af ingredienser og aktiver til brug i mejerisektoren. Koncernen peger i analysen på flere steder, hvor forbrugerne efterspørger forbedringer af de plantebaserede produkter, selv om de generelt er tilfredse.

Det omhandler fornemmelse, tekstur og den cremede fornemmelse i produkterne samt blandt andet længere holdbarhed.

"Den gode nyhed er, at vores undersøgelse viste os, at forbrugerne generelt er rigtig glade for de plantebaserede produkter, der allerede er derude. Vi var dog i stand til at identificere nogle få nøgleområder, hvor forbrugerne gerne vil se forbedringer, og vores hvidbog undersøger dette mere detaljeret," udtaler Haydee Carlos.

Palsgaard-analysen tager udgangspunkt i 1307 adspurgte forbrugere  fra Mexico, USA, Frankrig, Rusland og Vietnam.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter