Palsgaard peger stort plantepotentiale ud i analyse
Ingredienskoncernen har analyseret forbrugernes tilgang til plantebaserede fødevarer i en håndfuld lande og ser et stort skifte under pandemien og en retning mod et betydeligt marked.
Forbrugerne efterspørger i stigende grad plantebaserede alternativer til mælk, yoghurt og frosne desserter.
Ingredienskoncernen Palsgaard har gennemført en forbrugerundersøgelse, der præsenteres på ingredienskonferencen FI Europe mandag, og som har sat fokus på udviklingen under pandemien, skriver Palsgaard i en pressemeddelelse.
Juelsminde-selskabets analyse viser, at 44 pct. af forbrugerne svarer, at de har købt mere plantebaseret i kategorierne mælkealternativer, yoghurt samt desserter uden mejeriprodukter siden begyndelsen af pandemien.
Forbrugerne peger i stor stil på, at deres bevæggrunde for at vælge plantebaserede produkter er sundhed. Hele 75,4 pct. nævner sundhed som argument, mens 51,3 pct. peger på smag, og 45,8 pct. peger på klima og bæredygtighed som det vigtigste for deres valg af plantemad.
"Begyndelsen af COVID-19 ser ud til at have udløst større interesse på markedet for plantebaserede fødevarer og drikkevarer. Det kan skyldes, at pandemien har ført til et større fokus på sundhed generelt og på miljøet," udtaler Haydee Carlos, Palsgaards direktør for området.
Hun peger på et betydeligt potentiale på denne del af fødevareindustrien.
"Samtidig er den plantebaserede sektor i hastig udvikling, så der er flere og flere nye produkter derude, som forbrugerne kan udforske."
Palsgaard, der har 620 ansatte og er til stede i 17 lande, udvikler og er storleverandør af ingredienser og aktiver til brug i mejerisektoren. Koncernen peger i analysen på flere steder, hvor forbrugerne efterspørger forbedringer af de plantebaserede produkter, selv om de generelt er tilfredse.
Det omhandler fornemmelse, tekstur og den cremede fornemmelse i produkterne samt blandt andet længere holdbarhed.
"Den gode nyhed er, at vores undersøgelse viste os, at forbrugerne generelt er rigtig glade for de plantebaserede produkter, der allerede er derude. Vi var dog i stand til at identificere nogle få nøgleområder, hvor forbrugerne gerne vil se forbedringer, og vores hvidbog undersøger dette mere detaljeret," udtaler Haydee Carlos.
Palsgaard-analysen tager udgangspunkt i 1307 adspurgte forbrugere fra Mexico, USA, Frankrig, Rusland og Vietnam.
Det tyske måltidskasseselskabs nordiske afdeling Hellofresh Nordic lander et millionoverskud på bundlinjen i året 2023, som har været præget af ”pres på husholdningernes indkomster.”
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Dokumenter fra konkursoprydning viser en Skare-koncern, der var presset længe før konkursen. Og hvor ledelsen talrige gange overførte millioner for at få likviditeten til at glide.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Selvom der er taget et stort skridt, kan der blive behov for yderligere besparelser i Coop siger topchef, der samtidig forsvarer nedskæringer kort efter ejerskifte. ”Der er brug for klarhed”.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Salling Group overtager 35 af Coops butikker, som led i en række større ændringer i det økonomisk hårdt trængte Coop. Forhandlinger om yderligere salg af butikker er i gang.
Stigende import af polsk kylling til Danmark presser kyllingeselskabet Danpo, som holder igen med udfasningen af hurtigvoksende kylling, selvom forbrugerne er på vej tilbage, fortæller adm. direktør.