Good Food Group køber kendt honningproducent

Den kapitalfondsejede Good Food Group fra Vejle har foretaget sit første markante opkøb, siden koncernen i foråret fik ny topchef.
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix
Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Den Vejle-baserede fødevarekoncern Good Food Group overtager Skandinaviens største honningproducent Jakobsens fra Aulum ved Holstebro.

Good Food Group skriver i en pressemedddelelse, at man med opkøbet vil udbrede Jakobsens-brandet til nogle af de omkring 75 markeder, som gruppen har salg i.

"Vores opgave er nu at udvikle forretningen internationalt gennem Good Food Groups stærke salgsnetværk, mens vi samtidig har fokus på at udvikle og fastholde en stærk position i Danmark. Desuden passer Jakobsens’ naturlige produkter rigtig godt ind i vores eksisterende sortiment," siger Lillie Li Valeur, adm. direktør i Good Food Group.

Hun understreger, at Jakobsens-produkterne nu for alvor skal eksponeres på store markeder som Tyskland, USA og Asien, mens det i dag mest sælges i Skandinavien. For produkterne passer godt til eksport.

"Vi har store ambitioner for salget og for at udvikle Jakobsens, der har et godt sortiment med fokus på naturlighed og høj kvalitet, som vi er kendte for i Danmark," siger Lillie Li Valeur.

Hun pointerer, at der fortsat er kapacitet til at skalere produktionen hos Jakobsens, hvis de høje salgsambitioner indfries, mens der først på sigt skal tænkes i udvidelse af produktionsfaciliteter.

Holder fast i teamet

I meddelelsen fremgår det, at Jakobsens’ adm. direktør Helle Reinevald og alle Jakobsens’ medarbejdere fortsat vil være del af virksomheden.

Helle Reinevald er udpeget som ansvarlig for innovation og E-commerce i Good Food Group. Hun har siden 2012 været hovedaktionær i Jakobsens, og hun siger i forbindelse med salget:

"I Jakobsens har vi været på et væksteventyr de seneste otte år, og nu står vi et sted, hvor vi skal udvikle vores eksportmuligheder yderligere, hvis vi fortsat vil vækste. Her har vi brug for en organisation med flere muskler og større distributionskraft," siger Helle Reinevald.

Det oplyses ikke, hvor stor købssummen har været.

Producent i fremgang

Producenten sælger foruden honningprodukter også agavesirup samt bolsjer og dressinger. Varerne forhandles primært i Skandinavien, men de seneste år har Jakobsens også eksporteret til en række europæiske lande samt Kina.

Jakobsens blev etableret i 1996 og er siden vokset til at være at skandinaviens største honning-producent. I 2008 trådte den ene stifter, Knud Hvam, ud af virksomheden og i 2012 købte Helle Reinevald sig så til majoriteten i virksomheden hos den anden stifter Jan Jakobsen.

I de seneste år har der været ny vækst på programmet, og foruden honningprodukter produceres der også agavesirup samt bolsjer og dressinger. Varerne forhandles primært i Skandinavien, men de seneste år har Jakobsens også eksporteret til en række europæiske lande samt Kina.

I det seneste regnskabsår var produktionsforbedringer årsag til, at årets resultat blev hevet op til 6,6 mio. kr. sammenlignet med resultat for 2018 på 4,8 kr. Bruttofortjenesten steg fra 28,7 mio. kr. til 34,9 mio. kr. i 2019.

Ny Good Food Group-topchef vil skære ind til benet: "Vi har tabt lidt relevans" Velhavende fødevarefamilier klar til at kaste 60 millioner efter iværksættere Fødevareminister varsler honningopgør

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter