Ny Good Food Group-topchef vil skære ind til benet: "Vi har tabt lidt relevans"

En målrettet indsats mod unge forbrugere skal sikre fremtidens vækst i fødevarekoncernen Good Food Group, fastslår den nye direktør Lillie Li Valeur. Virksomheden skal desuden på opkøbsjagt.
Lillie Li Valeur har tidligere stået i spidsen for kakaomærket Cocio, som Arla ejer. Samlet har hun arbejdet 18 år i mejerikoncernen, før hun kom til Good Food Group. | Foto: PR/Good Food Group
Lillie Li Valeur har tidligere stået i spidsen for kakaomærket Cocio, som Arla ejer. Samlet har hun arbejdet 18 år i mejerikoncernen, før hun kom til Good Food Group. | Foto: PR/Good Food Group

Mærker som Svansø og Skælskør Frugtplantage skal støves af, så de i højere grad appellerer til yngre forbrugere.

Det er konklusionen fra Lillie Li Valeur efter hendes første måneder i direktørstolen hos Good Food Group.

"Vi har nogle mærker som Skælskør og Svansø, der har en lang historie. Men vi har tabt lidt relevans for vores unge forbrugere. Hvordan vi få mærkerne til at blive relevante og kendte igen? Det er det, vi arbejder på," siger Lillie Li Valeur.

Svansø-mærket, der strækker sig tilbage til 1975, består af produkter som dressinger, olier, havregryn og nødder, mens Skælskør blev etableret i 1898 og omfatter produkter som marmelade, frugtgrød og dessertsaucer.

"Vores største udfordring lige nu er, at markedet ikke vokser. Vi bliver nødt til at sikre, at vi bliver relevante for unge mennesker fra teenagere og op, for det er fremtidens forbrugere," siger hun.

Derfor vil selskabet udvikle en række nye produkter indenfor blandt andet convenience og plantebaseret, mens det nuværende sortiment samtidig skal videreudvikles.

"Vi har allerede meget plantebaseret, og vi kommer også til at udvikle mere, for der er et behov i markedet," siger Lillie Li Valeur.

Til at løfte opgaven vil hun ansætte en håndfuld nye medarbejdere samt foretage målrettet intern træning blandt de eksisterende 550 medarbejdere.

"Vi har rigtig mange gode folk, men vi har brug for andre kompetencer, der kan løfte organisationen. I udviklingen af produkter bliver vi nødt til at fokusere på, hvad forbrugeren tænker – og ikke, hvad vi selv tænker internt. Det skal være forbrugerne, der sætter retningen for os," siger Lillie Li Valeur.

Forretningen er for bred

I dag er Good Food Group for bredt funderet, ifølge den nye topchef. Derfor skal virksomheden fokusere på færre produkter og markeder og i højere grad styrke egne mærker.

"Vi har rigtig mange produkter på mange markeder. Vi skal være mere fokuserede, så vi kan skabe værdi og vækst. Private label har vi meget af, og det sætter pres på marginen. Det er utroligt vigtigt, at vi kan styrke vores egne gode mærker yderligere," siger Lillie Li Valeur.

I dag fylder private label størstedelen af forretningen, og selvom egne mærker skal spille en større rolle, skal private label fortsat udgøre en hjørnesten.

"Vi skal også bygge kategorier op sammen med vores kunder, også med private label. På den måde kan vi tilbyde flere muligheder til forbrugerne," siger hun.

Samtidig skal virksomheden fokusere rent geografisk, hvor produkterne i dag bliver solgt på 75 markeder.

"Vi skal vælge strategisk med de rigtige markeder og det rigtige sortiment," siger Lillie Li Valeur.

Flere opkøb på vej

Good Food Group er stærkt positioneret på hjemmemarkedet Danmark og Norden samt Tyskland, og her vil virksomheden også fokusere sin indsats i fremtiden.

"Vi skal også kigge ud over Norden, men vi har endnu ikke fastlagt hvilke markeder," tilføjer hun.

Det skarpere fokus er dog ikke ensbetydende med, at hverken varer eller produkter vil blive decideret skåret fra.

Direktøren har en ambition om at ramme tocifrede vækstrater fra næste år. Væksten skal udover egne mærker også komme fra opkøb. Senest har Good Food Group opkøbt iværksættervirksomheden Mlife, der producerer havredrikke til blandt andet Salling Group.

"Vi kigger efter strategiske fit, der kan hjælpe os med at løfte os mod vores ambition, så vi kan vokse endnu hurtigere," siger hun.

Det er endnu for tidligt at sige, hvad Good Food Group konkret kigger efter, da det strategiske snit endnu ikke er fastlagt.

Derudover vil virksomheden investere i sin egen produktion, så kapaciteten bliver udvidet. Good Food Group, der har hovedsæde i Vejle, har fabrikker i både Danmark, Sverige, Norge og Polen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også