Sydbank: Chr Hansen leverer virkelig stærk vækst i tredje kvartal

Kundernes lageropbygning har lunet hos Chr. Hansen i tredje kvartal, men med det faktum i banken kan salget blive udfordret i regnskabsårets sidste kvartal, siger Sydbank-analytiker.
Foto: Sydbank/PR
Foto: Sydbank/PR
AF RITZAU FINANS

Coronakrisen har ikke umiddelbart haft en negativ effekt på hovedtallene hos ingredienskoncernen Chr. Hansen i tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2019/20.

I stedet fik pandemien flere kunder til at opbygge lagre af Chr. Hansens produkter i særligt marts og starten af april, og det var med til at skubbe væksten op hos selskabet i kvartalet.

"Vi ser, at Chr. Hansen fortsætter sin stærke udvikling og også drager lidt nytte af lageropbygning hos kunderne. Selskabet leverer virkelig en stærk vækst i tredje kvartal," siger Per Fogh, der er aktieanalytiker hos Sydbank, kort efter torsdagens offentliggørelse af regnskabet.

Covid-19 fik tilsyneladende flere kunder til at frygte for forstyrrelser i leverandørkæden, og derfor købte de ekstra op til nødlagre i marts og starten af april. Siden normaliserede lagrene sig så småt igen.

I tredje kvartal, der hos Chr. Hansen løber fra netop starten af marts til udgangen af maj, blev resultatet en organisk salgsvækst på 7 pct.

Det overgik analytikernes forventninger om en vækst på 5,9 pct. i perioden, viser konsensusestimater indsamlet af Chr. Hansen selv.

Kan se den modsatte effekt i fjerde kvartal

Lageropbygningen i tredje kvartal kan dog vise sig at få den modsatte effekt i sidste kvartal af Chr. Hansens regnskabsår, der løber til og med august.

"Kunderne har opbygget et større lager, end de plejer, og derfor vil det være naturligt, at de bruger af deres lagre fremfor at købe nyt af Chr. Hansen. I fjerde kvartal vil vi nok kunne se, at det modarbejder væksten. Det vidner de fastholdte forventninger også om," siger Sydbanks aktieanalytiker.

Han henviser til, at Chr. Hansen fastholder forventningerne til hele regnskabsåret om en organisk salgsvækst på 4-6 pct. og en overskudsgrad før særlige poster på 29,5 pct.

Aktien indtager topplacering i eliteindeks

Ingredienskoncernens aktie placerer sig kort efter handelsstart torsdag helt i toppen af det danske eliteindeks med et kurshop på 2,2 pct. til 702,40 kr.

Ifølge Per Fogh lagde regnskabet også op til, at aktien skulle klare sig bedre end det generelle marked, der stiger 0,6 pct. ved børsåbningen.

"Det de har præsteret, kan man ikke tage fra dem. Chr. Hansen har præsteret flot i de første ni måneder og især i tredje kvartal med pæne vækstrater i blandt andet Health & Nutrition-divisionen, som indeholder flere strategiske produkter, som man forventer sig meget af," siger Per Fogh.

Farvedivision er sten i skoen

Sundhedsdivisonen producerer blandt andet probiotika til både mennesker og dyr, og i tredje kvartal kunne forretningsområdet fremvise en organisk vækst på 12 pct.

Det overraskede også analytikerne, der havde sat næsen op efter en salgsvækst på "bare" 7 pct.

Chr. Hansens største division, Food Cultures & Enzymes, klarede sig med en organisk salgsvækst på 8 pct. også bedre end forventet i kvartalet, hvor analytikerne havde forudset en vækst på 6,6 pct.

Omvendt var farvedivisionen, Natural Colors, igen en skuffelse målt på både væksten og overskudsgraden i kvartalet.

"Farvedivisionen har været stenen i skoen for Chr. Hansen, og der er ingen tvivl om, at divisionen både vækst- og indtjeningsmæssigt ligger langt fra de to andre," siger Per Fogh.

Ingredienskoncernen annoncerede i torsdagens regnskab, at den nu vil overveje de strategiske muligheder for netop farvedivisionen.

De muligheder kan også omfatte et eventuelt frasalg af forretningen, lyder det.

Finansdirektør i Chr Hansen: Covid-19 gør det sværere at drive forretning

Ingredienskæmpe overvejer salg af farvedivision

Chr Hansen vokser 7 procent og fastholder forventningerne for året

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter