Københavnsk bagerikæde solgte for 55 millioner i "turbulent" år

Millionerne triller ind hos familiebageriet Bodenhoff, og direktøren regner med at kunne lægge yderligere 5 mio. kr. til omsætningen i år. Det er ikke nødvendigt at åbne nye butikker for at øge omsætningen, siger han.
Foto: PR Bodenhoff
Foto: PR Bodenhoff

Små, enkeltstående eksklusive bagerforretninger med tidligere Michelinkokke bag disken skyder op i de københavnske gader og stræder. Sammen med kædekæmper som Lagkagehuset, der får pustet masser af medvind i ryggen af kapitalfonde, udgør de to forretningskonstellationer svaret på fremtidens veldrevne bagerforretning.

Det mener adm. direktør og fjerdegenerationsbager Christian Bodenhoff, der driver den københavnske bagerkæde Bodenhoff sammen med sin søster Charlotte Bodenhoff. Alligevel lægger Bodenhoff-forretningen sig mellem de to yderpunkter: Med sine syv bagerbutikker er Bodenhoff hverken noget, der ligner de store bagerkæder, men det er heller ikke en enmandsforretning i den dyrere ende.

Og direktøren har ikke ambition om at være nogen af yderlighederne.

"Vi vil bare gerne være bedre til det, vi gør. Det kan godt være, at vi åbner en butik mere eller to i fremtiden, men det er ikke målet," siger Christian Bodenhoff til FødevareWatch.

Sjælen skal med

Bodenhoff har tidligere jagtet vækst på toplinjen ved at åbne butikker. Men i takt med at kæden blev større, forsvandt nærværet med kunderne, og i virkeligheden vil direktøren hellere stå i bageriet og være tæt på kunder og ansatte end at administrere en stor forretning.

Han mener, det er vigtigt at have sjælen med i forretningen.

Nærværet er kæden godt i gang med at vinde tilbage, og fokus er at holde godt fast i Bodenhoffs kerne, som består i at være en god håndværksbager af den mere traditionelle type. Også selvom det kan være vanskeligt med Lagkagehuset og Michelin-bagernes forretningsmodel pustende i nakken.

"Vi fokuserer på at styrke vores forretning ved at yde en bedre service og konstant forbedre vores produkter. Det, vi har, er så stort, at vi sagtens kan blive bedre i vores kategori uden at skulle vokse," siger direktøren og tilføjer:

"Og det har vi bevist i år — det er ikke nødvendigt at åbne en butik mere for at øge omsætningen."

I det nyligt aflagte 2018-regnskab er omsætningen ikke oplyst, men Christian Bodenhoff fortæller, at den rundede 55 mio. kr. sidste år, og at han i indeværende år regner med at kunne lægge 5 mio. kr. til, uden yderligere butiksåbninger er på trapperne. 

Turbulens i flere led

Således voksede salget i kæden, til trods for at direktøren betegner 2018, som et turbulent år.

"På grund af etableringen af de to nye butikker, vi åbnede i 2017, var sidste år turbulent. Nu er der styr på dem, og det har givet os ro — også på omkostningerne," siger Christian Bodenhoff.

Direktøren mener også, at bagerbranchen generelt har været ramt af lidt turbulens de sidste par år, og det har været en fordel for Bodenhoff-kæden.

"De store bliver større. Lagkagehuset stormer afsted, og de små forsvinder stille og roligt. Vi fokuserer på at stå fast på vores koncept og oplever, at der er blevet lidt mere plads til sådan nogle som os. Michelin-bagerne har selvfølgelig deres kunder, men der er stadig nogle, som gerne vil have det almindelige bagerbrød. Dertil kan vi differentiere os fra dem på de specialkager, vi kan levere til store forsamlinger," siger han.

Fremgang på vej

Bodenhoff kommer ud af 2018 med et årsresultat, der er tilbage på den bedre side af nul. Kæden rammer 716.000 kr. ved udgangen af 2018 mod et underskud på 265.000 kr. året før. Bruttofortjenesten lander på 31,4 mio. kr. i 2018 mod 29,1 mio. kr. året før.

Dermed skete bagerdirektørens forudsigelser om 2018 fyldest. Forventningen var en fremgang på 2 mio. kr. på bruttofortjenesten, og at bundlinjen ville ramme 2016-niveauet på 451.000 kr. eller derover. 

For 2019 har Christian Bodenhoff nye prognoser klar.

"Vi forventer at lidt større overskud i år. Jeg regner med, at det kommer til at ligge på 1-1,5 mio. kr. Men man skal passe på. Det er ikke sikkert, at jeg rammer rigtigt to år i træk," tilføjer han.

Også onlinesalget, der står for 5-6 pct. af Bodenhoffs omsætning, er på vej frem. I 2017 lød væksten på 40 pct., og i 2018 lå vokseværket på samme niveau. I år regner direktøren med at kunne fordoble væksten i onlineforretningen.

"Det eksploderer. Det er ikke nogen hemmelighed," siger han. 

Ejerne bag Langenæs Bageriet høster milliongevinst på salg

Tidligere bagerkæde har kun én butik tilbage 

Gammel bagerkæde vil åbne 23 nye butikker efter stribevis af konkurser 

Bagerkæde er skrumpet til en lille klub: "Jeg er stadigvæk stolt over Guldbageren" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Coop frasælger en række butikker og rydder op i organisationen med en bl.a. fyringer af administrative medarbejdere. | Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix.

Coop sælger 35 og lukker 19 butikker

For abonnenter