Johnny sælger 550.000 krydderurter om ugen – må udvide for at følge med

På fem år er arealet hos fynske Rosborg Krydderurter udvidet til det dobbelte. Det sker for at følge med væksten, der har ledt til et årligt salg på knap 29 millioner krydderurter.
Johnny Albertsen, adm. direktør i Rosborg Krydderurter, sælger kun selskabets krydderurter i Danmark og har endnu ikke eksportplaner på tegnebrættet.
Johnny Albertsen, adm. direktør i Rosborg Krydderurter, sælger kun selskabets krydderurter i Danmark og har endnu ikke eksportplaner på tegnebrættet.

For seks år siden havde det fynske gartneri Rosborg Krydderurter A/S et sortiment, der talte i alt fem forskellige krydderurter. I dag sælger gartneriet 32 forskellige slags.

De krydderhungrende danske kokkes efterspørgsel – i foodservicesektoren, såvel som i den almene borgers hjem – har resulteret i, at det fynske gartneri sælger 550.000 krydderurter om ugen i Danmark.

Særligt de økologiske krydderurter, som gartneriet dyrker og sælger gennem datterselskabet Økologi Haven Aps, rykker på flere parametre og har vokseværk, når det gælder tallene i regnskabet og antallet af ansatte.  

"Der er flere grunde til, at regnskabet bliver bedre i Økologi Haven. En af grundene er, at flere og flere af vores kunder omlægger fra konventionelle, sprøjtefri krydderurter til økologiske krydderurter," siger Johnny Albertsen, adm. direktør i Rosborg Krydderurter og Økologi Haven, til FødevareWatch.

Økologi Haven, der netop har afsluttet regnskabsåret 2017/18, endte med et årsresultat på 4,0 mio. kr. Det er over en fordobling sammenlignet med sidste års resultat, der endte på 1,5 mio. kr.

Datterselskabets bruttofortjeneste er fulgt med resultatet og ender på 18,9 mio. kr. mod 13,3 mio. kr. året før.

Antallet af ansatte er ligeledes steget i løbet af året. Hvor Økologi Haven i 2016/17 havde 23 ansatte, er det antal steget til 31 i 2017/18.

 

Udvider til det dobbelte

Hånd i hånd med at resultat og efterspørgslen på krydderurter – særlig de økologiske – vinder frem, har virksomheden også udvidet arealet i gartneriet.

Fra huse 15.000 kvm er det tal nu fordoblet i løbet af de sidste fem år, og gartneriet vil tælle 30.000 kvm, når det nyeste afsnit åbner i slutningen af oktober.

"Det er fjerde gang, vi bygger på fem år. Vi har revet otte gamle drivhuse ned fra 1962, og i stedet har vi bygget nye højteknologiske gartnerier der, hvor de gamle drivhuse stod," fortæller Johnny Albertsen.

Rosborg Krydderurters gartneri udenfor Odense.
Rosborg Krydderurters gartneri udenfor Odense.

Når det nye drivhus er i fuld drift til nytår, forventer direktøren, at det vil have en betydelig effekt på selskabets produktion.    

"Vi kommer til at øge vores produktivitet med 30 pct. og vores effektivitet med 50 pct. i de nye gartnerier. Det betyder, at vi kan køre 30 pct. flere planter igennem på arealet, og samtidig bruger vi 30 pct. mindre energi pr. plante," siger Johnny Albertsen og tilføjer:

"Vi er ikke færdige med at investere endnu."

Derfor bliver svaret også nej, da Johnny Albertsen bliver spurgt, om selskabet er, hvor det skal være resultatmæssigt.

"Efterhånden som vores investeringer bliver kørt på plads, vil vi også forvente, at det også skal give et større afkast," lyder det.

Datter løber fra moder

Mens datterselskabet har haft travlt med at udvide, har moderselskabet Rosborg Krydderurter oplevet noget nær det modsatte. I løbet af de sidste fem år er bruttofortjenestens gået fra at udgøre 26,6 mio. kr. i 2013/14 til 22,5 mio. kr. i 2017/18.

Alligevel er der sket en stigningen på resultatfronten i moderselskabet på 2,3 mio. kr., og Rosborg Krydderurter kan i seneste regnskabsår indkassere et overskud på i alt 4,9 mio. kr.

Overskuddet er dog bl.a. båret af, at Økologi Havens resultatet, der udgør 4,0 mio. kr., er inddraget i regnskabet som "resultat af kapitalandele i tilknyttede virksomheder." Uden økodatterens tilskud ligger overskuddet i mordervirksomheden kun på 900.000 kr.

Selvom aktivitetsniveau er faldet i modervirksomheden, er direktøren alligevel tilbageholdende med at omlægge hele forretningen til økologi af flere årsager.

"Det er markedet, der bestemmer, hvornår vi skal være 100 pct. økologisk. For mig handler det om at opbygge kompetencerne i virksomheden sådan, at vi, den dag vores kunder siger, at de gerne vil have økologi, er klar til hurtigt at skifte over og blive en fuldt ud økologisk producent," siger Johnny Albertsen.

Selvom direktøren, hverken er der, hvor han vil eller kan omlægge hele fødevaredelen i gartneriet til økologi, anser han det stadig for et fremtidigt mål for virksomheden at blive en 100 pct. økologisk engang i fremtiden. Den fremtid er her bare ikke helt endnu.

"Måske om tre til fire år," vurderer Johnny Albertsen.

Rosborg Krydderurter, der blev grundlagt i 1989, sælger kun krydderurter på det danske marked og har endnu ikke planer om, at skulle til udlandet.

Vil sælge flydende krydderurter i hele verden og omsætte for 100 mio kr 

TV-program sparede Plantemageren for en million marketingkroner

Michelin-gartner: "Jeg har en ambition om at omvende alle de ikke-økologiske"

Økologiske krydderurter sælger godt hos fynsk gartneri  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også