FødevareWatch

TV-program sparede Plantemageren for en million marketingkroner

Det batter for kendskabsgraden, når iværksættere får mulighed for at præsentere deres produkt på DR1 i bedste sendetid. Det erfarede krydderurtevirksomheden Plantemageren, der deltog i investorprogrammet Løvens Hule i foråret.

Foto: PR Plantemageren

Over en million mennesker stimlede sammen foran fjernsynet den dag i marts, hvor de to iværksættere Michael Lysgaard og Troels Pilemand fra Plantemageren skulle ind og præsentere deres flydende krydderurter på flaske foran Christian Stadil, Birgit Aaby, Tommy Ahlers, Ilse Jacobsen og Jesper Buch i DR-programmet Løvens Hule.

Godt ti minutter fik de to i alt på skærmen i bedste sendetid.

"Det har været et kæmpe løft for vores kendskabsgrad. Vores deltagelse har en anslået markedsføringsværdi til godt over en mio. kr.," siger Michael Lysgaard, medstifter og fabrikant i Plantemageren, til FødevareWatch.

Vil sælge flydende krydderurter i hele verden og omsætte for 100 mio kr

Deltagelsen i underholdningsprogrammet har både haft betydning før og efter udsendelsen blev sendt.

"Det har virkelig betydet noget for virksomheden. Vores afsnit blev set af lige under en million mennesker. Det er virkelig en eksponering, der vil noget," siger Michael Lysgaard.    

De to Plantemageren-kompagnoner – tidligere kloakmester Troels Pilemand (th.) og tidligere maskinarbejder Michael Lysgaard (tv.) – frem på skærmen som væksthusgartnere i bedste sendetid i underholdningsprogrammet Løvens Hule på DR1. | Foto: PR.
De to Plantemageren-kompagnoner – tidligere kloakmester Troels Pilemand (th.) og tidligere maskinarbejder Michael Lysgaard (tv.) – frem på skærmen som væksthusgartnere i bedste sendetid i underholdningsprogrammet Løvens Hule på DR1. | Foto: PR.
 

Deltagelsen har resulteret i, at Plantemagerens produkter nu er at finde i 600 butikker, herunder samtlige Meny-supermarkeder, i Irma, samt i 400 af de øvrige Coop-butikker. Inden programmet lå gartneriets flydende urter i godt 200 butikker, men også det tal var hjulpet på vej af, at selskabet snart ville tone frem på skærmen.

"Inden Løvens Hule blev sendt, betød det meget at kunne sige til butikkerne: "I skal have det her produkt i butikken, for lige om lidt er vi låst"," siger Michael Lysgaard.

Butikkerne har heller ikke efterfølgende været blege for at bruge Plantemagerens deltagelse i DR-programmet i sin markedsføring.

Meny, Coop Danmark og Superbrugsen var blandt de supermarkeder, der benyttede lejligheden til at reklamere for Plantemageren i forbindelse med Løvens Hule efter programmet var sendt, hvilket kun resulterede i yderligere eksponering for den – på daværende tidspunkt – lille vestsjællandske fødevareproducent.

Invitationer til det store udland

Udover at forlade programmet med en investering fra Birgit Aaby på 550.000 kr. og en stor kendskabsgrad hos den danske befolkning, har deltagelsen resulteret i invitationer til erhvervsfremstød.

"Vi skal med på erhvervsdelegationen til frihandelsaftalen til Japan i september, og lige før det er der royalt besøg i Finland, hvor vi også er inviteret med," siger Michael Lysgaard om det eksportfremstød, som virksomheden var med på i sidste uge.

Hvordan bliver man inviteret med til det? 

"Det er Landbrug og Fødevarer, der sendte en mail og spurgte, om det ikke var noget for os," siger Michael Lysgaard, der medgiver, at det nok er Løvens Hule, der har bragt organisationens opmærksomhed på Plantemageren.

Inden Løvens Hule var Plantemageren en mindre økologisk planteskole i Hvidovre, der startede på "bar mark". Her købte de et drivhus på 500 kvadratmeter i Den Blå Avis og satte det selv op.

I dag er produktionen flyttet til en 1600 kvm stor fabrik med egen produktionslinje uden for Mørkøv på Vestsjælland, og iværksætterne har planer om at få deres produkter ud i hele verden.

"Vi så et hul i markedet, brændte for produktet, og så begyndte vi helt naivt at køre på" 

Endomondo-millionær vil nå lige så mange mennesker som McDonalds

Nørrebro-startup vil udfordre markedet for energidrikke med økologisk indspark

Nordmænd skyder millioner i dansk tang-iværksætter  

Mere fra FødevareWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier