FødevareWatch

Nørrebro-startup vil udfordre markedet for energidrikke med økologisk indspark

Med et erklæret mål om at blive "hverdagens energidrik" lancerer iværksætterne bag The Organic Energy Project en økologisk variant i det udskældte og omdiskuterede energidriksmarked.

Som andre energidrikke var The Organic Energy Project også til stede i forbindelse med årets Distortion-gadefest i København.

"For at sige det ligeud, så er det svært at forstå, hvorfor der ikke allerede er en lækker økologisk energidrik på det danske marked, som ellers har verdensrekord i økologi."

Baggrunden for overhovedet at kaste sig ind i det store marked for energidrikke, som herhjemme er domineret af internationale og nationale kæmper som Redbull, Monster, Cult og State, er ret klar, når man spørger holdet af iværksættere, der står bag The Organic Energy Project.

Vi er et land, hvor økologi og kvalitet spiller en stor rolle, når vi køber vores fødevarer og drikkevarer, og derfor mener vi også, at det er på sin plads med et godt økologisk alternativ til de eksisterende energidrikke.

Sune Blom, adm. direktør, Nørrebrew
Nørrebrew hedder opstartsvirksomheden, der blev etableret af 13 venner tilbage i 2013, og som siden har eksperimenteret med hjemmelavede te- og isteprodukter. I dag har fire af vennerne sat alt på et bræt, og siden nytår har de arbejdet på fuld tid med at gøre klar til dagens brede lancering.

Sune Blom, der har titel af adm. direktør i Nørrebrew, som undervejs i processen har sikret sig en investor i form af Bjørn Bruun, der bl.a. ejer tøjmærket Bruuns Bazar, har ligesom resten af iværksætterholdet ambitionen klar.

TOEP-16.jpg

"Vi skal i løbet af det første år være at finde på hylder i hele landet. Med afsæt i den dialog, vi har med grossister og detailkunder, og hvad der ellers sker på markedet for økologi og craft-produkter, så mener vi også, at det er meget realistisk," siger han til FødevareWatch og tilføjer:

"Vi er et land, hvor økologi og kvalitet spiller en stor rolle, når vi køber vores fødevarer og drikkevarer, og derfor mener vi også, at det er på sin plads med et godt økologisk alternativ til de eksisterende energidrikke."

På den lidt længere bane er udlandet bestemt også en mulighed, siger Sune Blom.

"Vi har set, hvordan danske specialprodukter har skabt succeser, som også internationalt er slået igennem. Hvorfor skulle man ikke kunne gøre det samme inden for energidrikke."

Produktet bliver løntappet i Østrig og i modsætning til nogle af de øvrige iste-produkter under de to brands Maté Maté og Maná, kan energidrikkene derfor ikke få det økologiske ø på etiketten.

State henter investering på 5 mio kr

Sune Blom fortæller, at der er brugt halvandet år på at udvikle den nye energidrik og nærstudere forbrugsmønstre, forventninger og præferencer til energidrikke som kategori.

Det særlige ved energidrikkene er, at det ifølge direktøren er en kategori, hvor der i dag ikke stilles krav til økologi og mere naturlig smag. I stedet skal energidrikkene være "energi- og styrkefyldte" i deres smagsudtryk, og så spiller emballagen en meget vigtig rolle.

"Vi har undersøgt, hvilke forventninger der er knyttet til det at drikke energidrikke, og for eksempel lært, at det ligger en klar forventning om at energidrikken er en drik på dåse. På den måde har vi forsøgt at matche de eksisterende produkter med et naturligt indhold, og derfor kommer vores drik også på dåse," siger Sune Blom, der sammen med resten af holdet selv klarer omkring 75 pct. af salget på nuværende tidspunkt.

Som del af agendaen bag energidrikken har Nørrebrew stort fokus på at fortælle om ingredienserne i produktet, og hvordan de påvirker kroppen.

Og derudover forsøger folkene bag at få fat i forbrugere, der er mindre orienteret mod den ekstremsport, som blandt andet Red Bull og Monster arbejder i retning af.

"For os har det meget lidt at gøre med virkeligheden og den 'almindelige' forbruger, for hvem et energiboost handler​ om at nå lidt mere, end hvad vi egentlig har tid til. Vi vil møde en ny generation af forbrugere, der er lidt ældre og måske et andet sted i deres liv end den stereotype energidrik-forbruger, vi kender i dag," siger Sune Blom.

På verdensplan forventes forbruget af energidrikke at stige med 40 pct. i perioden 2016 til 2020, og i Danmark alene er det forventningen, at omsætningen inden for energidrikke næste år vil nå 900 mio. kr.

Royal Unibrew køber Cult

Direktør i Hjerteforeningen: Lovgivningen skal på banen mod salg af energidrikke

Lidl indfører aldersgrænse på køb af energidrikke

Eriksen og Wozniackis firma i salgsproblemer: Har brug for nye penge

Energikæmpe hopper i vejret efter udmelding om prisstigning

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier