Iværksættere vil lave nærende is: Det skal være det nye mellemmåltid

Et ophold på Hawaii inspirerede til den is, som medstifter Christian Cordius-Hansen håber bliver grundstenen til en franchisekæde. Hvis alt går vel, kommer den næste butik ikke til at ligge i Danmark, men i Shanghai – inden nytår.

Det var under et universitetsophold på Hawaii i foråret 2017, at den ellers ikke specielt isglade iværksætter Christian Cordius-Hansen fandt ud af, at han skulle beskæftige sig med is.

"Is sagde mig egentlig ikke ret meget på det tidspunkt, men mine medstuderende blev ved med at tale om det her bananis. Da jeg endelig prøvede det, blev jeg helt forelsket. Derfra spiste jeg altid isen til morgenmad, inden jeg skulle ud at surfe eller i skole," fortæller den 28-årige Christian Cordius-Hansen til FødevareWatch.

Selv om isen fra Hawaii næppe kan klassificeres som nærende morgenmad, så inspirerede den alligevel Christian Cordius-Hansen. Han ville gøre bananisen til et sundt mellemmåltid, og han besluttede sig for, at den skulle med hjem til Danmark – i iværksætterens egen udgave.

"Jeg var helt opslugt af den her idé om at gøre is til en mere integreret og sund fødevaregruppe, da jeg kom tilbage til Danmark. Men jeg anede ikke hvordan," fortæller han.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Christian Cordius-Hansen (tv.) og studiekammeraten Jacques Nørbo, der sammen har stiftet Banana. | Foto: PR Banana
Christian Cordius-Hansen (tv.) og studiekammeraten Jacques Nørbo, der sammen har stiftet Banana. | Foto: PR Banana

Det udviklede sig til, at Christian Cordius-Hansen og studiekammeraten Jacques Nørbo brugte det næste halve år i Christians køkken på Østerbro. Her eksperimentere de med alle former for opskrifter på bananisen ved hjælp af en lejet softicemaskine. Det var dog først, efter at iværksætterne fik hjælp af isspecialist Katrine Østerberg, som er den eneste i Danmark, der kan bryste sig af en ph.d. i is, at der skete et gennembrud.

Christian Cordius-Hansen og Jacques Nørbo fik skabt et produkt baseret på bananer, vand, citronsaft, vanilje og dadler med teksturen fra is, men uden tilsat sukker eller mejeriprodukter.

Resultatet er en bananis, der ifølge iværksætteren mætter på en helt anden måde end almindelig is.

"Isen giver dig lidt samme mæthedsfornemmelse som sushi. Du føler dig mæt, men ikke kvalm, som hvis du havde kastet dig over en stor burger," fortæller han.

En investor-kræsen iværksætter

Der gik ikke lang tid, før Christian Cordius-Hansen indså, at den softice-maskine, iværksætteren havde lejet, ikke kunne stå distancen. De skulle have fat i en ny maskine og vidste præcis, hvilken det skulle være. Men den var dyr.   

Derfor gav de to sig i kast med det første pitch over for potentielle investorer. Én bed på. Det var seed-investoren, som for 100.000 kr. fik 5 pct. af virksomheden. Nu kunne Christian Cordius-Hansen købe sin ismaskine.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Iværksætternes ambition er, at isen skal være et mellemmåltid. Derfor kunne idéen fra Hawaii heller ikke kopieres én til en. På Hawaii blev der hældt massevis af sukker i bananisen.
Iværksætternes ambition er, at isen skal være et mellemmåltid. Derfor kunne idéen fra Hawaii heller ikke kopieres én til en. På Hawaii blev der hældt massevis af sukker i bananisen.

Martin P. Klee skal dog ikke være Bananas eneste investor, for ambitionen er at åbne flere butikker, og det kommer til at koste mere, end virksomheden er i stand til at betale lige nu. Men på trods af flere bud fra enkeltpersoner har Christian Cordius-Hansen endnu ikke slået en handel af med nogen. Han vil nemlig ikke blot have penge, men også sparring og adgang til netværk i branchen.

"Vi har fået bud på 100.000 og 200.000 kr., men det har været fra privatpersoner, som vi har sagt nej til. Vi vil gerne have faglige kompetencer med pengene. Vi er så nye i branchen, og vi har brug for al den sparring og hjælp, vi kan få," siger Christian Cordius-Hansen.

Netop det faglig netværk har allerede sat ting i gang for de to iværksættere. Drømmen er at lave en franchisekæde, og planen er, at næste butik skal ligge i København – men det ikke længere sikkert, at det bliver tilfældet.

Shanghai kalder

Seed-investoren Martin P. Klee havde i juni besøg af sin gamle alumne-kammerat Nikolaj Moesgaard, der de sidste 20 år har boet og drevet forretning i Asien.

Christian Cordius-Hansen mødte ham, og det udløste en bestilling.

"Nikolaj Moesgaard så en eller anden energi i mig og projektet. Han smagte bananisen, og nu vil han teste det på festivaler og skoler i Shanghai. Hvis der er et marked for isen, så vil han gerne åbne fem butikker i Shanghai inden nytår," fortæller Christian Cordius-Hansen, der derfor lige nu er travlt beskæftiget med at sende produkter mod Østen.

Artiklen fortsætter efter billedet.

I dag eksperimenterer Christian Cordius-Hansen og Jacques Nørbo ikke længere hjemme i køkkenet. Når de ikke står i Torvehallerne i København eller serverer isen til bryllupsarrangementer eller pitcher idéen til diverse investorer, udvikler de videre på bananisen i Copenhagen Food Space for spirende iværksættere. Det ligger i Kødbyen på Vesterbro i København.
I dag eksperimenterer Christian Cordius-Hansen og Jacques Nørbo ikke længere hjemme i køkkenet. Når de ikke står i Torvehallerne i København eller serverer isen til bryllupsarrangementer eller pitcher idéen til diverse investorer, udvikler de videre på bananisen i Copenhagen Food Space for spirende iværksættere. Det ligger i Kødbyen på Vesterbro i København.

Lidt af en lærestreg

Først når kæden og et potentielt franchisekoncept er på plads, vil iværksætterne kaste sig over detailhandlen. Christian Cordius-Hansen har nemlig være gennem oplevelser, der gør, at han ikke vil danse med de danske supermarkeder, før han og forretningen er helt klar til det. Med streg under helt.

"For to år siden drev jeg en restaurant sammen med Jens Rahbek (medstifter af Sticks'n'Sushi, red.). Han sad i bestyrelsen på papirøen, hvor den lå. Jens kendte en masse mennesker fra Coop. Dem var vi til møde med, og de ville gerne have Jens' brand ind i Coop," fortæller Christian Cordius-Hansen.

De to endte i en af Coops flagskibsbutikker.

"Der brændte vi bare nallerne. Det dræbte vores personale og vores ressourcer fuldstændigt. Vi tjente ikke så meget, i og med at avancen var lav, og vi skulle producere rigtigt, rigtigt meget på ingen plads og på ingen tid. Det har givet mig lidt af en lærersteg. Man skal aldrig takke ja til sådan noget, før du er helt garderet, og det giver mening for både din strategi og forretningsplan," siger Christian Cordius-Hansen.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Derfor er de to iværksættere enige om, at Banana skal være en etableret kæde, og kendskabsgraden til brandet og dets værdier skal være høj, før virksomheden vil ind i supermarkeder.  

"Vi har fået henvendelse fra Coop og fra Meny. På den korte bane ville det give ret mange penge og ressourcer. Men på den lange bane vil det ikke betale sig. Det er for tidligt. Folk vil ikke fange konceptet," vurderer iværksætteren.

Bæredygtighedens svar på Steve Jobs: Sæt svin og kyllinger sammen og resultatet er profitabelt

Vil sælge flydende krydderurter i hele verden og omsætte for 100 mio kr 

Leder på DTU's nye fødevarelaboratorium: "Vi har udkæmpet krige på grund af mad og vil gøre det i fremtiden"

Fire iværksættere lancerer nyt tyggegummi 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også