FødevareWatch

Bæredygtighedens svar på Steve Jobs: Sæt svin og kyllinger sammen og resultatet er profitabelt

Svinekød skal sælges på historien om lokal produktion og rigdommen på omega-3. Derudover gavner det alle, hvis svin og kyllinger sættes under samme tag. Og "maddiker er ikke længere blot en startup-gimmick". Det mener iværksætteren Gunter Pauli, der bl.a. kan berette om stor satsning på produktion af maddiker.

Gunter Pauli, iværksætter og forfatter til bogen "The Blue Economy: 10 år – 100 innovationer – 100 millioner job", talte onsdag til bæredygtighedskonferencen "Meat 2030". Foto: PR Danish Crown

"Vi har ikke en planet B."

Ordene er oprindeligt Ban Ki-Moons, den tidligere generalsekretær for FN, og de blev gentaget mere end en gang under bæredygtighedskonferencen Meat 2030 onsdag.

Flere prominente talere fik ordet under konferencen. Med værten Jais Valeurs, adm. direktør i Danish Crown, egne ord var de inviterede både kommet for at inspirere og provokere den fremmødte skare, der talte 250 NGO'er, politikere, forskere og fagfolk.

Det formåede flere da også. Blandt andet den belgiske iværksætter Gunter Pauli, der blev præsenteret som bæredygtighedens svar på både Steve Jobs og Che Guevara.

"Maddiker er ikke længere blot en startup-gimmick. Hundrede millioner euro er investeret i faciliteter, som vil ændre den måde, vi ser på protein," lød det fra belgieren, der har skrevet bogen "The Blue Economy: 10 år – 100 innovationer – 100 millioner job".

Artiklen fortsætter efter billedet.

MET.jpg
Konferencen om bæredygtighed i kødindustrien "Meat 2030" var arrangeret af Danish Crown og blev afholdt på Langelinie Pavillonen i København.

Med afsæt i både maddiker og champignon dyrket på landbrugets restprodukter fremlagde Gunter Pauli en række eksempler på, hvordan den danske kødindustri kan lære af iværksættere fra hele verden. Blandt andet spår han, at satsningen på maddiker som proteinkilde kun er begyndelsen til en stor bevægelse.

"Vi har netop afsluttet den sidste fundingrunde på 105 mio. euro (783 mio. kr.), hvilket dermed er det største kapitalindskud nogensinde givet til maddiker. Vi tror på, at det her kun er begyndelsen. Og hvad fodrer vi de her maddiker med? Hvadsomhelst mennesker ikke vil spise," fortalte Gunter Pauli.

Kyllinger og grise under samme tag skaber bæredygtige synergier

Forfatteren havde også andre erfaringer med, som danske landmænd måske havde nemmere ved at finde inspiration i til egen produktion.

Blandt andet fortalte forfatteren om en landmand i Belgien, der efter at have solgt et svineslagteri til Nestlé for 500 mio. euro satte sig med sine folk for at opfinde en ny bæredygtig måde at opdrætte svin på. Løsningen, de kom frem til, var at sætte grise og høns sammen.

Ifølge Gunter Pauli er dette landbrug i dag et af de mest profitable i Europa.

"100 hektarer, en omsætning på 20 mio. euro og en bundlinje på 4 mio. euro. Det lyder ikke dårligt vel?," lagde belgieren ud. Han uddybede:

"Der er flere fordele ved at lade høns og grise bo under samme tag, om end I vil føle, at de ting, jeg fortæller, er basal viden. Hønsene hindrer, at grisene generes af insekter og parasitter. Staldene installeres således, at grisene sover i underetagen, mens hønsene sover på loftet. Det holder hønsene varme om vinteren og får dem til at lægge flere æg uden ekstra udgifter til mad og varme."

Nogle gange tænker jeg på, om mine børnebørn vil vokse op og sige; "kød er noget, vores bedsteforældre spiste."

Claus Meyer, den sidste taler til Meat 2030

Men det var ikke det eneste, landmanden i Belgien eksperimenterede med, fortalte Gunter Pauli.

"Der skal være visse husregler, når høns og grise lever sammen. En af husreglerne er, at grise skal vide, hvordan de går på toilettet. Når de er en måned gamle, træner vi alle grise i tre dage i at gå på toilettet. Vi pottetræner med andre ord grisene, og resultatet heraf er, at vi har skåret ned på en stor del af prisen på at vedligeholde svinestaldene. Både designet af stalden og træningen af grisene har gjort en stor forskel i landmandens udgifter," fortalte forfatteren.

I år investerer Gunter Pauli sammen med landmanden i fire nye landbrug af denne type i Tyskland.

"Det går langsomt, men det er en profitabel virksomhed, og det er bæredygtigt," slog iværksætteren fast.

Grisekød rigt på Omega-3

Historien om succesen for svineproducenten i Belgien slutter dog ikke der. Gunter Pauli fortalte, at det var en livslang drøm for landmanden, at prisen på hans svinekød en dag ville matche prisen på laks.

"I dag sælges kødet til en højere pris end laks hos 34 forhandlere i München. Hvordan? Det er beretningen om kødet, der har gjort forskellen. Når forbrugeren kender baggrunden, vil de også betale mere," fortæller Gunter Pauli til FødevareWatch.

"Hvis en gris lever i mere end et år og får en god ernæring og ikke har problemer med sygdomme med videre, så vil grisen blive sundere og naturligt producere et større indhold af Omega-3 end laksen. Det har vi formået at kommunikere til vores kunder. Samtidig er kødet produceret lokalt. Begge faktorer gjorde, at forbrugerne er villige til at lægge flere penge for kødet," siger iværksætteren.

Artiklen fortsætter efter billedet

IMG_0864.jpg
Flæskesvær bundet i snor hang ned fra balloner i loftet, og kokken brugte 10 minutter på at præsentere den frokostmenu, der ventede gæsterne til konferencen midt på dagen.

Den nye generation vil have en historie

Gunter Pauli var ikke den eneste af talerne til Meat 2030, der mener, historien og gennemsigtigheden er vigtig, når kød skal sælges. Især den den såkaldte millennial-generation kan være kritisk.

På ti år er Premium markedet for øl i Danmark steget 250 pct. i volumen og endnu mere i værdi. Det samme gælder ost. Jeg mener, at kød har mulighed for at gennemgå samme udvikling.

Claus Meyer, den sidste taler til Meat 2030

Patrick Folden, adm. direktør i Sustainable Food Trust, mener, at der skal historier og gennemsigtighed til, hvis kødindustrien vil forebygge, at den kommende generation ikke ender som vegetarer. Den betragtning er Jais Valeur, adm. direktør i Danish Crown enig i.

"Jeg tror stadig, at der er en fremtid for kød. Jeg er sådan set ret optimistisk omkring det. Men jeg er lige så overbevist om, at gør vi ingenting, så ser vi på nogle millennials, der stiller flere og flere spørgsmål ved brugen af kød og ved, hvor meget kød man egentlig skal spise. Og hvis ikke vi adresserer det, går ind i dialog omkring det og prøver at anvise nogle veje til, hvordan man kan gøre det på en bæredygtig måde, så tror jeg, at vi kommer til at kigge ind i et marked, der bliver mindre og mindre," sagde Jais Valeur til FødevareWatch.

"For mig at se er det en bunden opgave for os at komme ind i den her bæredygtighedsagenda for at forblive relevant for forbrugeren. Det er en del af vores strategi at være tæt på forbrugeren," sagde direktøren.

"Kød… Det er noget vores bedsteforældre spiste"

Den sidste taler på stolen til Meat 2030 var Claus Meyer, der ud over at stå bag madimperiet under eget navn også er kok, iværksætter og madaktivist. Han peger ligesom Patrick Holden på et paradigmeskifte inden for forståelsen og brugen af kød og for behovet for en dertilhørende fortælling om kød for at imødekomme den kommende generation af forbrugere.

"Jeg er far til tre piger, hvor af to så Cowspiricy (dokumentar-film, red.) for et par år siden, og det gjorde dem til hardcore veganere i et år, indtil vi igen fik det nogenlunde under kontrol igen," indledte han.

Claus Meyer pegede på, at tiden i den grad har ændret sig over de seneste årtier.

"Da jeg var barn, var kød et symbol på rigdom. Min far troede, at det var farligt ikke at spise kød i store mængder. I dag ser tingene anderledes ud. Vi har ikke brug for kød i det omfang, vi troede, vi havde før i tiden. Nogle gange tænker jeg på, om mine børnebørn vil vokse op og sige: 'Kød er noget, vores bedsteforældre spiste.' Realiteten er, at et måltid uden kød sagtens kan være rigt på protein, tekstur og smag," lød det fra iværksætteren.

Artiklen fortsætter efter billedet.

IMG_0807.jpg
Alle til koncerencen kunne iføre sig et batch, der proklamerede, hvor vedkommende stod i forhold til bæredygtig i kødindustrien

Claus Meyer mener, at der skal spises mindre kød, men han mener ikke, at det er et spørgsmål om enten eller. Han pegede på, at forandringen skal ske ved at højne køds kvalitet generelt, og at det dermed i fremtiden vil blive et spørgsmål om kvalitet over lav pris og kvantitet.

"Fra et udefrastående perspektiv ligner det, at danske svineproducenter er ved at producere sig selv til døde. Produktionen stiger ud over efterspørgslen, mens værdien bliver drevet ud af kødkategorien. Hverken landmanden eller slagteriet eller detailhandlen virker til at lave tilstrækkeligt profit på kød, og de fleste forbrugere mister interesse i kategorien. Det er ikke nødvendigvis rimeligt, men vi er ikke længere stolte over vores landmænd eller landbrug i Danmark," lød det fra madaktivisten.

Hans løsningsforslag til kødbranchen er, at den skal kigge mod erfaringerne i blandt andet den danske ølindustri:

"Hvis jeg stod i en position, hvor jeg kunne ændre dansk kød, ville jeg få inspiration fra brød, vin, kaffe, ost og øl. Jeg ville finde måder, hvor jeg kunne udvikle et højkvalitetsmarked, fordi ingen får gavn af, at kød bliver betragtet som en simpel råvare i stedet for et højkvalitetsprodukt," sagde Claus Meyer og fortsatte:

"På ti år er premium-markedet for øl i Danmark steget 250 pct. i volumen og endnu mere i værdi. Det samme gælder ost. Jeg mener, at kød har mulighed for at gennemgå samme udvikling. Danmark har potentiale til at blive den mest sprudlende premium-kødproducent i verden ved at være så lokal og naturlig som muligt. Måske kunne det nå dertil, hvor forbrugere vil investere i deres lokale kødproducent og blive medejere," lød det fra kokken, der afsluttede sin tale med et grisehyl kreeret med to fingre i den ene mundhule.

"Lad os hylde grisen," sluttede han under stort bifald.

Claus Meyer.jpg
Claus Meyers hyldest til grisen. Foto: PR Danish Crown

Ølaffald skal være ny "superfood"

Grønne idéer skaber ny konkurrence i supermarkederne

Madame Butterfly klar til næste trendbølge

Netto dropper salg af konventionelt svinekød

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier