Nye tal fra analyseinstituttet GfK Consumerscan, som er trukket for Økologisk Landsforening, viser, at det nu er over halvdelen af danskerne, der køber økologi hver uge.
Samlet svarer 51,4 pct. at køber økologi hver eneste uge, hvilket er en fremgang fra 2016, hvor det tilsvarende tal var 48,7 pct.
"I dag bliver der solgt mere økologisk havregryn end konventionelt havregryn. Og gulerødder, yoghurt, bananer, æg, pasta og mel er også godt på vej deropad. Flere kæder har valgt kun at sælge økologiske varianter af bestemte varer," udtaler Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening.
Mens salget af en række basisvarer i stigende grad er økologisk, halter salget af økologisk kød bagud.
"Salget af økologisk kød er vokset i de senere år. Men til trods for, at langt flertallet af danskerne ifølge undersøgelser går op i dyrevelfærd, er det stadig kun mellem 3,5 og 8 procent af det oksekød, fjerkræ og svinekød, som sælges i dagligvarehandlen i dag, der er økologisk," hedder det videre fra Helle Bossen.
Søbogaard kravler stille op igen efter et markant fald på bundlinjen i 2016
Skagenfood stryger af sted i voksende måltidskassemarked
Føtex vil sælge 100 millioner økologiske varer i 2020
Friland og Arla: Økologisk vækstplan kan være med til at sikre øget eksport