Skagenfood stryger af sted i voksende måltidskassemarked

Det nordjyske måltidskasseselskab Skagenfood, som sidste år blev solgt til Dansk Supermarked, oplever stor vækst. I alt voksede omsætningen med 47 pct.
I løbet af 2017 er Skagenfood vokset fra 26 medarbejdere til 35. Virksomheden blev etableret af Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen (foto). | Foto: Dansk Supermarked
I løbet af 2017 er Skagenfood vokset fra 26 medarbejdere til 35. Virksomheden blev etableret af Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen (foto). | Foto: Dansk Supermarked

Der er høj hastighed i salget af måltidskasser til de travle husholdninger overalt i Danmark, og det mærker de i høj grad hos Skagenfood, som sidste år lod sig opkøbe af Dansk Supermarked.

Skagenfood har netop fremlagt regnskabet for 2017, og her viser det sig, at omsætningen er steget med hele 47 pct. fra 2016 til 2017. I alt er omsætningen vokset til 110 mio. kr. fra 75 mio. kr. året før.

I samme periode er resultatet før skat steget markant fra 2,2 mio. kr. til 5,3 mio. kr., mens det endelige resultat er gået frem fra 1,7 mio. kr. til 4,1 mio. kr.

"Vi er meget tilfredse med resultaterne for 2017. Vi er tilfredse med den vækst, vi har haft, for den er kommet i stand, uden at vi er gået på kompromis med nogle af vores værdier, specielt omkring kvalitet," siger adm. direktør Betina Kühn til FødevareWatch. Hun fortsætter om det overordnede i regnskabsåret:

"Vi er også meget tilfredse med, at vi har formået at fastholde vores innovationskraft i en vækstperiode, hvor vi selvfølgelig også har skullet stille nye krav til, hvordan organisationen er bygget op og spiller sammen. Kompleksiteten er selvfølgelig stigende i takt med, at der kommer så mange nye måltidskassekunder og valgmuligheder til."

 

Hun henviser til forandringer i forbindelse med, at Dansk Supermarked i juni overtog i alt 80 pct. af ejerskabet i Skagenfood, og at væksten udelukkende har været en organisk vækst med baggrund i tilgang af flere måltidskassekunder, som man ser det i hele det voksende segment. Hvor mange kunder, der er kommet til og hvor mange abonnenter, der i dag er i Skagenfood, ønsker direktøren dog ikke at komme nærmere ind på.

"Vi har rigtig mange nye kunder, og væksten i '17 i høj grad også præget af, at det har været nye måltidskassekunder, som hos os er de mest komplekse leverancer," siger Betina Kühn.

I forbindelse med salget til Dansk Supermarked fremgik det, at Skagenfood havde 19.000 abonnenter.

Mindre effekter af nyt ejerskab

Modsat, hvad man kunne foranlediges til at tro, skyldes toplinjevæksten ikke, at Dansk Supermarked er kommet til. Indtil videre har Skagenfood ifølge Betina Kühn ikke været markedsført i nogle af de mange tilbudsaviser og sociale platforme, hvor detailkæmpen ellers er tungt til stede.

"Vi har ikke været del af deres markedsføring i 2017, men det ligger da i kortene, at der jo vil være nogle synergier i de enkelte salgskanaler, som Dansk Supermarked har i sine mange formater. Det er på tegnebrættet, men væksten sidste år har slet ikke været påvirket af, at vi nu arbejder tættere sammen med Dansk Supermarked," siger hun.

I stedet har Skagenfood i det år, der er afsluttet, fra tid til anden holdt lidt igen med at udbrede kendsskabet.

"Vi har et par gange i løbet af 2017 holdt pause på vores markedsføring, simpelthen fordi vi ville være sikre på at væksten ikke kom til at gå ud over vores kvalitet. For det har været vores skrækscenarium - at vi fik så meget vind i ryggen, at vi susede afsted, mens kunderne og kvaliteten gled i baggrunden," fortæller Betina Kühn, der har stiftet og drevet virksomheden med sin mand Peter Bagge-Nielsen siden 2001.

Nye vinde i voksende virksomhed

Med nye majoritetsejere og et marked for måltidskasser, som vokser markant, har 2017 været et forandringens år i Skagenfood, og der er kommet mere fokus på at sikre de dele, som hele tiden skal ned i de mange ugentlige kasser.

Blandt andet har der ifølge Betina Kühn været plads og råd til at investere i nogle nye medarbejdere, som kan hjælpe med hele den del, som hører til den større kompleksitet.

"Planlægning og sourcing er blevet centrale elementer i vores arbejde, og de bliver endnu vigtigere, når vi vokser, som vi gør. På de centrale poster har vi styrket organisationen yderligere," siger Betina Kühn, der også fortæller, at der knyttet flere opskriftsudviklere til.

Hun understreger videre, at der trods en langsigtet plan og håb om yderligere ekspansion, ikke foreligger planer om at flytte fra Skagen.

"Vi holder fast i vores DNA omkring frisk fisk, og derfor skal vi også være her, hvor vi kan få den superfriske fisk. Vi har ingen planer om flytte, eller om at lave noget, som kompromitterer det DNA," siger Betina Kühn.

Bedre adgang til dansk økologi

Med den milliardstore detailkoncern i ryggen er det nærliggende at spørge til, om det har givet Skagenfood-medejeren mod på at skrue op for investeringerne og tempoet. På kort sigt holdes de nordjyske fødder nede på havnekajen, men i takt med at markedet for måltidskasser vokser, har Skagenfood ifølge Betina Kühn en langsigtet strategi, hvor Dansk Supermarkeds størrelse kan komme i spil.

"Det er klart, at de med deres finansielle styrke også kan komme os til gode, hvis vi i tiden fremover har behov for at investere i et voksende marked," siger hun.

Mens samarbejdet med Dansk Supermarked endnu ikke har materialiseret sig i markedsføring og synergier på den front, har det tilført virksomheden nogle andre ventede - og uventede goder.

"Vi har fået nogle konkrete fordele omkring blandt andet sourcing og det kreative ben, men i den daglige drift, kører vi fortsat, som vi plejer. De (Dansk Supermarked red.) har fuld tillid til, at vi gør det godt, og vi får lov til at tage af det - uden det skal misforstås - som de kan, men vi kører meget vores business, som vi plejer," fortæller Betina Kühn.

I forhold til forsyningskæden har Dansk Supermarked givet Skagenfood adgang til mange nye økologiske og danske producenter.

"Vi er kommet meget tæt på økologiske grøntsagsavlere, og det tænkte vi nok ikke som en mulighed i starten. Det kan være leverandører, der i hjørner eller i hele deres produktion, kan have svært ved at levere ind til de store sortimenter i supermarkederne, men som godt kan levere mindre partier til os. De laver kvalitet fra øverste hylde, og derfor kan de også løfte os, og vores andel af danske økologiske varer er vokset markant," siger hun uden at sæøtte tal på.

Ser på trends med brede briller

Nede i kasserne er det særligt en ny type måltidskasse, hvor kunderne laver en del af ugens retter selv, men hvor der også er en ret eller to, som bare skal varmes op.

"Delen med, at man kun skal give retten det sidste lille tvist har gjort de kasser meget populære, fordi man som kan variere måltiderne med en meget nem løsning. Det har været en af vores store vækstdrivere," siger Betina Kühn,

Som resten af branchen holder hun og Skagenfood meget øje med de trends og bevægelser, som man ser blandt danskerne. Det handler om vegetarer, pescetarer og ikke mindst flexitarer, men som Betina Kühn ser det, så handler det om at løfte blikket en smule, når man arbejder med kasser, der indeholder mad til mere end én dag.

"Vi ser selvfølgelig trenden omkring vegetarer, men bredt lidt ud, så er det i højere grad interessen for at have en kødfri dag eller i det hele taget være bæredygtige, som vi ser mere af. I det hele taget ser vi de forskellige trends i et lidt bredere spektrum, fordi vi jo laver kasser med måltider, som skal spises ude i familierne over flere dage," siger hun.

Skagenfood: Salg handler om timing og uforløst potentiale

"Skagenfood skal vokse mere end markedet"

Ejere af Skagenfood sælger til Dansk Supermarked

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også