Ejere af Skagenfood sælger til Dansk Supermarked

Dansk Supermarked har som led i sin onlinestrategi opkøbt størstedelen af ejerskabet i måltidkassefirmaet Skagenfood.
Betina Kühn der sammen med sin mand Peter Bagge-Nielsen grundlagde Skagenfood og i dag ejre 20 pct. af selskabet. | Foto: Dansk Supermarked
Betina Kühn der sammen med sin mand Peter Bagge-Nielsen grundlagde Skagenfood og i dag ejre 20 pct. af selskabet. | Foto: Dansk Supermarked

Dansk Supermarked køber 80 pct. af det succesfulde nordjyske måltidskasseselskab Skagenfood.

"Vi ejer 80 pct., mens Skagenfood beholder 20 pct. De bliver en uafhængig del af koncernen, dvs. at de ikke kommer til at blive integreret i Dansk Supermarked ligesom Wupti.com f.eks. gjorde," siger pressechef i Dansk Supermarked Group, Mads Hvitved Grand, til FødevareWatch.

Han fortæller videre, at detaikoncernen ser et stort vækstpotentiale i det voksende måltidskassemarked i Danmark, og at købet af Skagenfood er en del af en tostrenget onlinestrategi, der består af Bilka To Go og Skagenfood.

"Vi ser et stort vækstpotentiale for måltidskasser og convenience-løsninger, der gør hverdagen nemmere for danskerne. Skagenfood er en meget veldrevet virksomhed med tårnhøj kvalitet og stærke værdier, der skal føres videre. Det ønsker vi at gøre i fællesskab, og vi er overbeviste om, at vi gennem vores investering sammen kan forløse det store potentiale, der er i virksomheden og markedet," udtaler Per Bank, adm. direktør i Dansk Supermarked Group, i en pressemeddelelse.

Direktørens vurdering er, at halvdelen af onlinedagligvaremarkedet i dag udgøres af måltidskasser, der ca. har en værdi af én mia. kr.

Det er anden gang inden for kort tid, at den danske detailkæmpe fra Aarhus opgraderer på onlinemarkedet for dagligvarer. I april begyndte koncernen at teste et koncept kaldet Bilka To Go, hvor forbrugerne kan bestille deres dagligvarer online eller via en app og så hente dem i en af Bilkas fysiske butikker pakket og parat til at tage med hjem - en såkaldt click & collect-model.

Bliver en selvstændig del

Selvom fordelingen af ejerskabet giver Dansk Supermarked magten i selskabet, understreger Mads Hvitved Grand, at det fortsat vil være ægteparret, Betina Kühn og Peter Bagge-Nielsen, der står bag måltidsselskabet, som også skal drive forretningen, ligesom det også er dem, som kommer til at stå i spidsen for den daglige drift. Selskabet kommer heller ikke til at flytte fra det nordjyske, men beholder sin nuværende adresse i Strandby.

"Vi har musklerner til at løfte det. De kan drage nytte af vores kræfter inden for marketing, logistik og innovation, så de kan fortsætte deres flotte vækst på det her voksende måltidskassemarked, som vi ser et stort potentiale i," siger pressechefen.

De ekstra penge og den nye investor skal bl.a. sikre, at Skagenfood fortsat vil være i stand til at få fat i endnu flere kunder, fortæller Betina Kühn, der sammen med sin mand Peter Bagge-Nielsen grundlagde Skagenfood:

"Vi har fået muligheden for at udvikle virksomheden på den bedst mulige måde, hvor vi får flere muskler, der gør os i stand til at vokse, samtidig med at vi bevarer virksomhedens base og identitet, som hele tiden har været vores styrke. Med investeringen kan vi skabe endnu mere af det, vi står for. Vi glæder os til at vokse her i det nordjyske, til gavn for kunder i hele landet," siger Betina Kühn.

Et boomende selskab

Købet af nordjyderne sker få måneder efter, selskabet etablerede et samarbejde med den mindre økologiske måltidsleverandør Halkær Ådal, der lever af at levere økologiske måltidskasser til døren.

I 2016 steg salget hos Skagenfood, hvor bruttofortjenesten steg til nyt rekordniveau, da den hoppede fra 10,63 mio. kr. til 12,72 mio. kr., mens resultatet efter skat blev fordoblet fra 832.146 kr. til 1.744.514 kr.

Væksten fik selskabets soliditetsgrad op på 24 pct. fra 22 pct., mens egenkapitalens forrentning voksede til 34 pct. fra 21. pct.

I dag har Skagenfood omkring 19.000 abonnementer, som modtager en fiskekasse fra Skagenfood. Der er dog stadig langt op til den suverænt største leverandør i Danmark, som er Aarstiderne. Selskabet var first mover på markedet herhjemme, og det har givet dem et godt forspring. Aarstiderne har i dag omkring 60.000 abonnementer fordelt over hele landet.

En anden stor spiller på markedet er Retnemt.dk, som er gået fra at være en regional leverandør til at være landsdækkende og leverer omkring 50.000 måltider om ugen til danske forbrugere.

Coop tager imod Bilkas onlinesats med kyshånd

Dansk Supermarked på vej med lancering af e-supermarked

Vild væksthistorie bag ekspanderende måltidselskab

Måltidsboom sender Skagenfoods omsætning op på rekordniveau

Retnemt.dk i massiv omsætningsvækst med minus i slipstrømmen

Skagenfood klar med ny convenience-partner

Coop.dk klar med madkasser og madabonnementer i 2017

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også