Finansdirektør i Chr Hansen: Godt momentum i Cultures & Enzymes

Forventningerne skrues op til et endnu højere niveau for den største division i ingredienskoncernen.
Foto: PR
Foto: PR
RITZAU FINANS

Den største division i Chr. Hansen, Food Cultures & Enzymes, skruer op for forventningerne til den organiske vækst til et endnu højere niveau og over det langsigtede vækstmål på 7-8 pct.

"Der er generelt et godt momentum her på tværs af vores salgsregioner og vores produkter," siger Søren Westh Lonning, finansdirektør i ingredienskoncernen, til Ritzau Finans.

"Jeg bliver naturligvis nødt til at fremhæve vores bioprotection-kulturer, hvor vi voksede med 45 pct., som er en accelerering i forhold til sidste år. På trods af at kategorien er blevet større, så har vi altså mere fart på i det her produktsegment. Og det er noget af det, der har været med til at hive væksten op og lidt over det, vi forventede," siger finansdirektøren.

Bioprotection er et område, hvor man bruger naturen til at løse problemer i forhold til fødevarer. Det kan blandt andet være naturligt forekommende bakterier, der kan reducere brugen af kemiske præservativer i madvarer.

Divisionen har været presset i både USA og Sydeuropa på yoghurt-segmentet, men der er vækst i kulturerne til segmentet, påpeger finansdirektøren.

"Vi vokser mest i Asien og Mellemøsten og på andre nye markeder. Vi vokser dog også i Nordamerika og i Europa - om end på et lidt lavere niveau," siger Søren Westh Lonning.

Innovation skal trække en del af væksten

Food Cultures & Enzymes opnåede i første kvartal af 2017/18 en omsætning på 155,1 mio. euro og et primært driftsresultat (EBIT) før særlige poster på 49,2 mio. euro.

Divisionen, som blandt andet sælger enzymer og kulturer til mejeriindustrien, klarede sig dermed bedre end ventet på salget, mens marginerne lå under prognoserne hos analytikerne, der ifølge Ritzau Estimates havde regnet med en omsætning på 153 mio. euro og et primært driftsresultat på 52 mio. euro.

Organisk var divisionens vækst på 12 pct. i kvartalet mod forventningen om 8,6 pct. og 10 pct. i første kvartal 2016/17.

"Vi vokser jo ikke kun med markedet - vi forsøger også at vokse på andre måder blandt andet ved at komme ud med nye innovative koncepter. Og også ved at overbevise nogle af vores kunder om, at de skal købe produkterne hos os."

"Vores vækstmodel bygger på mere end markedsvæksten, og det er også derfor, vi er i stand til at vokse mere end markedet generelt," siger finansdirektøren.

Finansdirektør i Chr Hansen: Salgsestimater holder forventninger fast

Chr Hansen-aktien tager største kursfald nogensinde efter regnskab

Analytiker: Regnskab til den svage side bør presse aktien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også