Britiske Costa Coffee er verdens næststørste kæde, og nu har ejeren Whitbread købt 49 pct. af Costas sydkinesiske joint venture fra sin partner Yueda i en aftale, der løber op i 35 mio. pund, svarende til ca. 291 mio. kr.
Det skriver Foodbev.
Costa ejer i forvejen 51 pct. af det kinesiske selskab og bliver dermed nu eneejer af virksomheden, der driver 252 butikker i det sydlige Kina, heraf 93 i Shanghai.
"En af vores tre vigtige strategiske prioriteter er at fokusere på vores styrke til at vokse internationalt, og dagens meddelelse markerer et vigtigt og spændende skridt i vores ambitiøse vækstplaner for Kina. Vi har haft et glimrende partnerskab med Yueda i løbet af de sidste ti år sammen og begyndt at bygge Costa mærket på dette vigtige marked," siger adm. direktør i Whitbread, Alison Brittain.
Costa driver i alt 408 kaffebarer i Kina.
Opkøb i kaffebranchen: Nestlé kaster sig over 'blå' kaffemager
Tesco køber partner ud af kaffeselskab
Mad på farten løber mod Østeuropa
Kendt kaffekollektiv har succes med alternative samarbejder