FødevareWatch

Tesco køber partner ud af kaffeselskab

Den britiske detailkoncern Tesco køber nu sin partner ud af en tabsgivende kaffeforretning i hjemlandet England.

Storbritanniens største supermarkedskæde går nu all in på salg af kaffe – et område hvor man ellers ikke ligefrem har brilleret de seneste år.

Det skriver Bloomberg.

Ifølge nyhedsbureauet har detailflagskibet Tesco således købt sin partner ud af kaffekæden Harris & Hoole, der har haft overordentlig svært ved at få fodfæste på det britiske marked, hvor man kæmper med kæder som Costa Coffee og Starbucks.

Tesco lancerede Harris & Hoole i 2012 sammen med café-kæden Taylor St Baristas, men har ifølge en meddelelse nu indgået en aftale om at købe partnerens andel på 51 pct. i kaffesamarbejdet. De økonomiske detaljer i den handel oplyses ikke, skriver Bloomberg.

Harris & Hoole satser på at servere eksklusiv specialkaffe og findes blandt andet i detailkoncernens Tesco Extra-butikker, der er en kæde af stormagasiner, som primært ligger i britiske landdistrikter.

Harris & Hoole har ekspanderet voldsomt i det seneste år og åbnede 22 nye butikker i 2015, og selskabet har nu 43 butikker og er den syvende største kæde af caféer i Storbritannien. Men mens omsætningen er røget i vejret i takt med antallet af butikker, så er bundlinjen gået i den stik modsatte retning.

Ifølge Bloomberg landede Harris & Hooles resultat før skat på et minus på mere end 25 mio. pund (240 mio. kr.) i det seneste regnskabsår mod et tab på omkring 13 mio. pund i 2014 og et tab på godt 5 mio. pund i 2013. I samme periode er omsætningen gået fra en lille million pund over 7 mio. pund til omkring 13 mio. pund sidste år.

Tescos turnaround er fortsat på sporet

Tesco får hug for lange betalingsfrister

Arla mister stor Tesco-ordre

Tescos farvel til Arla kan koste mælkebønder dyrt

Forsiden lige nu

Specialspiritus møver sig ind hos stort vinselskab

Efterspørgslen på specialspiritus og spiritus af høj kvalitet stiger og stiger, fortæller direktør hos vingrossisten H.J. Hansen Vin. Hun ser både en nuværende og fremtidig vækstlomme i at tilbyde de rigtige spiritusmærker.

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier