Storbritanniens største supermarkedskæde går nu all in på salg af kaffe – et område hvor man ellers ikke ligefrem har brilleret de seneste år.
Det skriver Bloomberg.
Ifølge nyhedsbureauet har detailflagskibet Tesco således købt sin partner ud af kaffekæden Harris & Hoole, der har haft overordentlig svært ved at få fodfæste på det britiske marked, hvor man kæmper med kæder som Costa Coffee og Starbucks.
Tesco lancerede Harris & Hoole i 2012 sammen med café-kæden Taylor St Baristas, men har ifølge en meddelelse nu indgået en aftale om at købe partnerens andel på 51 pct. i kaffesamarbejdet. De økonomiske detaljer i den handel oplyses ikke, skriver Bloomberg.
Harris & Hoole satser på at servere eksklusiv specialkaffe og findes blandt andet i detailkoncernens Tesco Extra-butikker, der er en kæde af stormagasiner, som primært ligger i britiske landdistrikter.
Harris & Hoole har ekspanderet voldsomt i det seneste år og åbnede 22 nye butikker i 2015, og selskabet har nu 43 butikker og er den syvende største kæde af caféer i Storbritannien. Men mens omsætningen er røget i vejret i takt med antallet af butikker, så er bundlinjen gået i den stik modsatte retning.
Ifølge Bloomberg landede Harris & Hooles resultat før skat på et minus på mere end 25 mio. pund (240 mio. kr.) i det seneste regnskabsår mod et tab på omkring 13 mio. pund i 2014 og et tab på godt 5 mio. pund i 2013. I samme periode er omsætningen gået fra en lille million pund over 7 mio. pund til omkring 13 mio. pund sidste år.
Tescos turnaround er fortsat på sporet
Tesco får hug for lange betalingsfrister
Arla mister stor Tesco-ordre
Tescos farvel til Arla kan koste mælkebønder dyrt