Rygtet holdt stik, og fredag blev det officielt, at Arla ikke længere skal levere en større mængde mælk til den britiske detailkæde Tesco. Det har både mejerikoncernen og Tesco bekræftet i pressemeddelelser.
I sidste uge hed rygtet, som blandt andet fik ben at gå på i organisationen Farmers for Action, at Arla var strøget ud på albuerne til fordel for den tyske konkurrent Müller Milk. Landbrugsorganisationen mente at vide, at supermarkedskæden Tesco vil fjerne leverancer af hele 200 millioner liter mælk fra andelsmejeriet Arla og i stedet give ordren til Müller Milk.
Ingen af parterne ønsker at kommentere på omfanget af ordreændringen, men Tesco oplyser, at Arla skal fortsætte med at levere en række mælkeprodukter til koncernens butikker.
Det ændrer dog ikke ved, at man i Arla er skuffede over den mistede ordre.
"Mens vi i Arla er skuffede over tabet, så fortsætter Tesco med at være en vigtig og strategisk kunde. Vi har med succes styrket Arla-forretningen i 2015 gennem betydelig volumenvækst på vores egne og vores brandede mærker i alle kategorier, ligesom vi har foretaget omkostningsreduktioner. Vi er forberedte og klar til at imødegå de krævende markedsvilkår," udtaler Arla Peter Giørtz-Carlsen, der er ansvarlig for Arlas forretning i Storbritannien.
Hvis de 200 millioner liter holder stik, vil Müller Milk ifølge hjemmesiden FG Insigt sidde på 700 millioner liter i den bæredygtige mælkepulje Tesco Sustainable Dairy Group (TSDG), som detailkoncernen har oprettet for at hjælpe de nationale mælkebønder. De restererende 100 millioner liter vil stadig blive leveret af Arla-bønder, skriver hjemmesiden.
Tescos kommercielle direktør for friske fødevarer, Matt Simister, siger i en udtalelse om skiftet fra Arla til Müller Milk:
"Udviklingingen af betroede, langsigtede partnerskaber med vores leverandører er centralt, når vi vil levere den bedste kvalitet til vores kunder. Tesco har en stolt tradition for at støtte britiske mælkeproducenter og denne aftale med Müller Milk & Ingredients vil skabe det mest bæredygtige, progressive og kundefokuserede partnerskab i mejeriindustrien."
Tilbage i starten af 2015 var det Arla, der nappede en større ordre fra det tyske mejeriselskab, da man lykkedes med vinde detailkoncernens Morrisons gunst over det konkurrerende britiske selskab Dairy Quest. Det selskab blev i efteråret 2014 opkøbt af Müller Milk.
Organisation: Tesco vil fjerne 200 mio. liter Arla-mælk
Britiske mælkebønder raser mod detailkæder
Arla har milliardunderskud i Storbritannien
Arla overtager britisk joint venture
Tysk mejerigigant køber op hos britisk rival