Detailkoncernernes egne mærker fylder stadig mere og mere på hylderne, men fra at have været et nødvendigt onde for leverandørerne, der skal leve i en form for konkurrence med sig selv, er det blevet til et plus, skriver Berlingske.
Det mener i hvert fald Peter Haahr Nielsen, der er Carlsberg-chef for off-trade i Danmark.
"Udviklingen har gavnet samarbejdet mellem os og vores kunder - til gavn for forbrugerne. For vi har mulighed for at vise en øget bredde, innovation samt kvalitet, og kunderne kan tilbyde unikke produkter til forbrugerne. Det er blevet nemmere at have en innovationsdialog med vores kunder, og vi har fået nemmere ved at teste nogle produkter," siger han til avisen.
På detailkoncernernes side er private label vokset markant i de senere år, og ifølge Berlingskes opgørelse udgør private labet i dag 33 pct. af salget hos Coop og 19 pct. af salget hos Dagrofa. Dog er der tale om private label i bred forstand og ikke kun for fødevare-produkter.
Manden med den (måske) vigtigste opgave i Carlsberg - han passer på bryggerens gyldne gær
Amazon lancerer sin egen kaffe
Orkla køber dansk Fun-producent
Sealand Birk: ’Der er gået monopol i den danske detailsektor’