Der blæser nye sundhedsbevidste vinde ind over flere markeder verden over, ikke mindst det amerikanske. Det har den russiske spiritusproducent Stoli også lagt mærke til, og derfor lancerer selskabet nu en helt særlig vodka-variant i Guds eget land.
Det skriver Reuters.
Ifølge nyhedsbureauet har selskabet, som står bag det velkendte vodkamærke Stolichnaya, annonceret, at man fra næste måned vil lancere det nye produkt Stoli Gluten Free. Produktet er fremstillet af 88 pct. majs og 12 pct. boghvede og er helt fri for gluten.
Gluten er et protein, der findes i mange kornsorter og er svært fordøjeligt. I de senere år har man set en øget efterspørgsel på produkter, som er fri for gluten. For nogle forbrugere skyldes det helt generelle sundhedshensyn, mens det for andre skyldes overfølsomhed eller allergi over for proteinet.
Selvom de fleste vodkatyper laves på hvede, så burde glutenproteinet ifølge Reuters ikke overleve destilleringsprocessen. Men det russiske selskab har alligevel valgt at bruge andre ingredienser, så man kan være helt sikker og samtidig brande sig på at være glutenfri.
”Virkeligheden i dag er, at glutenfri er en livsstil, som flere og flere forbrugere tager til sig. Det kan blive en væsentlig kategori i fremtiden,” siger Patrick Piana, der står i spidsen for Stolis amerikanske forretning, til Reuters.
Diageo overtager producent af glutenfri øl
Nestlé springer med på den glutenfri bølge
Meny går efter allergikerne
Nu satser kantinerne også glutenfrit
Detailkæder skærper glutenfri profil